Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Zemin Araştırmaları JFM 214 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN,
Dersin Yardımcıları Arş.Gör. Eray YILDIRIM
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı Bu dersin temel amacı, Zemin Araştırmalarının nasıl ve hangi koşullarda yapılacağının ve bunlarla ilgili uygulamaların öğrencilere aktarılmasıdır. Ayrıca zemin araştırma raporlarının hazırlanması ve ilgili birimlere sunulması da bu ders kapsamında yer almaktadır.
Dersin İçeriği Zemin ve kayaların çeşitli fiziksel özelliklerinin (sismik hız, yoğunluk, rezistivite, mıknatıslanma, radyoaktivite, soğurma) belirlenerek mühendislik yapıları için yer seçimi ve bu fiziksel özelliklerin mühendislik yapılarına olan etkilerinin tespit edilmesi ders kapsamındadır. Ayrıca, baraj, liman, köprü, karayolu, demiryolu, nükleer santral, metro, tünel, boru hattı,...vb. mühendislik yapılarının zemin ve kaya ortamlarla olan ilişkilerinin araştırılması ile kayaçların ve zeminlerin dinamik özelliklerinin (taşıma, kayma, titreşim, attenüasyon, sökülebilirlik, kazılabilirlik, delinebilirlik) jeofizik yöntemlerle belirlenmesi de yine dersin içerikleri arasında yer almaktadır. Ayrıca, microtremor, REMİ, MASW, SPAC ve PS yöntemlerinin taıtılması.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler, Zemin ve kayaların çeşitli fiziksel özelliklerini ayırt ederler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav, Ödev,
2 Öğrenciler, Mühendislik yapıları ile zemin arasındaki ilişkileri tanır ve ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav, Ödev,
3 Öğrenciler, Kayaçların ve zeminlerin dinamik özelliklerini tanır ve ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav, Ödev,
4 Öğrenciler, Zemin laboratuar deneylerini yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav, Ödev,
5 Öğrenciler, Zeminler için yapılan kazı çalışmalarını yönetir ve uygular Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav, Ödev,
6 Öğrenciler, Yer altı tabakalarını ayırt eder Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Zemin ve kayaların çeşitli fiziksel özellikleri (sismik hız, yoğunluk, elektrik özdirenç, mıknatıslanma, radyoaktivite, soğurma)
2 Mühendislik yapılarında ve yer seçiminde jeofizik
3 Mühendislik yapıları (baraj, liman, köprü, karayolu, demiryolu, nükleer santral, metro, tünel, boru hattı,...vb.) ve zemin ilişkilerİ
4 Kayaçların mühendislik özellikleri
5 Kayaçların mekanik özellikleri
6 Zeminin dinamik özelliklerinin (taşıma, kayma, titreşim,) jeofizik yöntemlerle belirlenmesi
7 Zeminin dinamik özelliklerinin (attenüasyon, sökülebilirlik, kazılabilirlik, delinebilirlik) jeofizik yöntemlerle belirlenmesi
8 Zemin araştırmalarında laboratuar deneyleri
9 Zemin amaçlı kazı çalışmaları
10 Zemin amaçlı kazı çalışmaları
11 Yeraltı boşlukların belirlenmesi
12 Yeraltı şebekelerinin (PTT hatların, su boruları, kanalizasyonu güç hattı, eski su hatları,...vb.) aranması
13 Yeraltı tabakalarının tayini ve takibi
14 Arkeolojik aramalar
Kaynaklar
Ders Notu Beyhan, Günay Zemin Araştırmaları Ders Notları I-II, Sakarya.
Ders Kaynakları 1- Ercan, A., 1998, Mühendislik Jeofiziği. Cilt I, II, III, IV, V, VI, İTÜ Jeofizik

2- Holtz,R.D.&Kovacs W.D. (1981) An Introduction to Geotechnical
Engineering, Prentice Hall Inc.

3- Lambe, T.W.&Whitman R.W. (1980) Soil Mechanics, John Wiley & Sons Inc.

4- McCarthy,D.F. (1993) Essentials of Soil Mechanics and Foundations, Prentice
Hall Inc.

5- Ward, S.H., 1990, Geotehnical and Environmental Geophysics: Volume I, II,
III, SEG Publ.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) X
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. X
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. X
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5