Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bulanık Mantık ve Hedef Programlama | ENM 477 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE SENCER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bulanık mantık ile problemleri modelleme ve çözme yöntemlerinin incelenmesi. Endüstriyel uygulamalarda yaygın olarak kullanılabilecek olan bulanık mantık ve hedef programlama teknikleri ve bilgisayar programlama teknikleri ile birlikte kullanılması ve uygulanabilirliğinin sağlanması amaçlanmıştır. Bu yöntemler ile öğrenci geleceğe yönelik teknolojik gelişimleri daha yakından takip ve analiz edebilecek ve gerçek hayat problemlerini, teknolojik imkanlar ile daha kısa zamanda ve etkin bir biçimde çözüm olanaklarını araştıracaktır |
Dersin İçeriği | Bu derste, bulanık mantık kavramı, klasik mantık ve bulanık mantık arasındaki farklılıklar, klasik kümeler ve bulanık kümeler, bulanık küme işlemleri, üyelik fonksiyonları ve tipleri, bulanık sayılarda a-kesimi ve bulanık sayılarda genişleme, hedef programlama ve matematiksel yapısı, bulanık hedef programlama ve matematiksel yapısı, üçgensel üyelik fonksiyonlarında hedef programlama, parçalı üyelik fonksiyonlarında hedef programlama, hedef kısıtlayıcıların, teknolojik kısıtlayıcıların bulanıklaştırılması, modelin kurulması, klasik hedef programlama ve bulanık hedef programlama arasındaki farklılıklar konularına yer verilmiştir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Ödev, | |
2 | Problem Çözme, | Ödev, | |
3 | Anlatım, | Sınav, | |
4 | Proje Temelli Öğrenme , | Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bulanık mantığa giriş, Klasik mantık ve bulanık mantık ve aralarındaki fark Klasik kümeler; | |
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | Bulanık Hedef Programlama ve Bulanık hedef programlamanın matematiksel yapısı | |
10 | Üçgensel üyelik fonksiyonlarında hedef programlama yaklaşımları | |
11 | Parçalı üyelik fonksiyonlarında hedef programlama yaklaşımları | |
12 | Bulanık Hedef Programlama Modelleri (Yang, Ignizio ve Kim modeli, Hannan modeli) | |
13 | Hedef kısıtlayıcıların Bulanıklaştırılması, Teknolojik kısıtlayıcıların Bulanıklaştırılması Modelin kurulması ve sonuçlar | |
14 | Klasik hedef programlama ve bulanık hedef programlama arasındaki farklılıklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Mustafa Özkan, Bulanık Hedef Programlama, Ekin Yayınevi
Timothy J. Ross, Fuzzy Logic and Engineering Applications, Wiley |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin, araştırma konularının incelenmesi amacıyla deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
1. Ara Sınav | 55 |
2. Ödev | 15 |
3. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
Toplam | 60 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|