Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tesis Planlama | ENM 324 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ALPARSLAN SERHAT DEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ALPARSLAN SERHAT DEMİR, Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL, Doç.Dr. SEHER ARSLANKAYA, Doç.Dr. SAFİYE SENCER, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Merve ŞİŞCİ |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Tesislerin yerleşim ile ilgili karşılaşılacak problemlerine, yer seçimi ve düzen tasarımı açısından nasıl çözümler getirileceği konusunda mühendis adaylarına beceriler kazandırmak ve bu tür problemlerin çözümüne yönelik kalitatif ve kantitatif tekniklerin uygulanmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Genel tanım ve temel kavramlar, Tesis yeri seçimi ve teknikleri, Düzen türleri ve üretim sistemleri ile ilişkisi, Sistematik Düzen Planlaması (SLP), Geliş-Gidiş şeması ve Eylem ilişki esaslı metotlarla düzen tasarımı, Melez düzenler ve Grup Teknolojisi düzeni, Ürüne göre düzenler ve hat dengeleme teknikleri, Uzak esaslı düzen tasarımı, CRAFT, İkili Optimizasyon ve CORELAP algoritmaları ile bilgisayar destekli tesis düzenleme |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tesis planlamanın bileşenlerini, düzen türlerini, özellikleri ile üretim sistemleri arasındaki ilişkileri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, |
2 | Tesis türlerini, tesis yer seçimi aşamalarını ve bu aşamalarda etkileyen faktörleri bilir. | Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
3 | Tesis yer seçimi tekniklerini kullanabilir. | Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Anlatım, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
4 | Sistematik Düzen Planlaması(SLP) yaklaşımları hakkında bilgi sahibidir. | Anlatım, | Sınav, |
5 | Geliş-gidiş şeması, eylem ilişki ve alan ilişki şemalarını oluşturabilir. | Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
6 | Geliştirilen düzenleri değerlendirip, aralarında en uygun olanını belirleyebilir.. | Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
7 | Hücresel düzenin amacı ve teknikleri hakkında bilgisi vardır. | Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
8 | Montaj hattı dengelemenin önemine ve temel kavramlarına hakimdir. | Problem Çözme, Benzetim, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
9 | Hat dengeleme tekniklerini kullanabilir. | Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
10 | Bilgisayar destekli tesis planlama algoritmanı uygulayabilir. | Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tesis Planlamaya Giriş | |
2 | Tesis Yerleştirme ve Tesis Yeri Seçiminin Önemi | |
3 | Tesis Yeri Seçiminde Kullanılan Metotlar | |
4 | Tesis Düzenleme | |
5 | Sürece Göre Düzenleme | |
6 | Sürece Göre Düzenlemede Kullanılan Metotlar | |
7 | Düzenlerin seçimi ve akış şiddetlerinin hesaplanması | |
8 | Melez Tipi Düzenleme | |
9 | Ürüne Göre Düzenleme | |
10 | Ara Sınav | |
11 | Montaj Hattı Dengeleme Teknikleri | |
12 | Uzaklık Temelli Düzen Maliyetlerinin Hesaplanması | |
13 | Bilgisayar Destekli Tesis Düzenleme | |
14 | Oluşturmaya ve Geliştirmeye Dayalı Algoritmalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Tesis Planlama Ders Notları, A. S. Demir. |
Ders Kaynakları | 1.Stratejiden Uygulamaya Tesis Tasarımı, ERKUT, H., BASKAK, M., İrfan Yayıncılık, 1997, ISBN:975-371-035-6 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin, araştırma konularının incelenmesi amacıyla deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 137 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |