Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Demir Dışı Metallerin Kaynağı MTE 306 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN UZUN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Demir dışı metallerin özelliklerine bağlı olarak kaynak kabiliyetlerine etki eden faktörlerin neler olduğu, alüminyum, bakır, nikel, magnezyum, galvanizli çelikler ve nadir metallerin kaynak kabiliyetleri kakında bilgi vermek, kaynak öncesi ve sonrası dikkate alınması gereken faktörleri açıklamak, meydana gelen kaynak hatalarının nasıl giderileceğini ifade etmek, hangi kaynak tekniği ile demirdışı metallerin birleştirilmesinin mümkün olduğu ve dikkate alınması gereken hususların neler olduğunu açıklanmak hedeflenmiştir.
Dersin İçeriği Demirdışı metallerin kaynak kabiliyetini etki eden faktörler. Demirdışı metallerin kaynak bölgelerinin mikroyapı ve mikro sertlik incelemeleri. Alüminyum ve alaşımlarının kaynak kabiliyeti, bakır ve alaşımlarının kaynak kabiliyeti. Nikel, magnezyum, titanyum, nadir metallerin kaynak kabiliyetini etkileyen faktörler. Galvanizli çeliklerin ve tungsten esaslı malzemelerin kaynak kabiliyeti. Seramik ve kompozit malzemelerin birleştirme teknikleri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Demirdışı metallerin kaynak kabiliyetine etki eden özellikleri kaynak esaslarını dikkate alarak ayırt eder Anlatım, Gösteri, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
2 Alüminyum, bakır ve alaşımlarının kaynak kabiliyetini etkileyen faktörleri sınıflandırabilir Gösteri, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
3 Farklı kaynak teknikleri ile alüminyum alaşımlarının nasıl kaynak yapılacağını, kaynak öncesi ve sonrası alınması gereken tedbirleri hazırlayabilir Anlatım, Gösteri, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
4 Nikel, magnezyum, titanyum, nadir metallerin kaynak kabiliyetini etkileyen faktörleri sınıflandırabilir Gösteri, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
5 Galvanizli çeliklerin ve tungsten esaslı malzemelerin kaynak kabiliyetlerini etkiyen faktörleri sınıflandırabilir Anlatım, Gösteri, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
6 Galvanizli çeliklerin kaynağında MIG sert lehimle tekniği ile diğer birleştirme yöntemlerini karşılaştırabilir Gösteri, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
7 Seramik ve kompozit malzemelerin birleştirilmesinde hangi birleştirme tekniğinin kullanılması gerektiğini ayırt edebilir Anlatım, Gösteri, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Demirdışı metallerin kaynak kabiliyetini etki eden faktörler [1] sayfa 1-10
2 Demirdışı metallerin kaynak bölgesinin mikroyapı ve mikro sertlik değişimleri ve etki eden faktörler [1] sayfa 11-15
3 Alüminyum ve alüminyum alaşımlarının kaynak kabiliyetleri [1] sayfa 16-22
4 Al ve Alüminyum alaşımlarının TIG ve MIG kaynak yöntemleri ile birleştirilmesi esasları [1] sayfa 23-30
5 Al ve Alüminyum alaşımlarının ileri kaynak teknikleri ile birleştirilmesi [1] sayfa 31-37
6 Bakır ve bakır alaşımlarının kaynak kabiliyetleri [1] sayfa 38-45
7 Bakır ve bakır alaşımlarının ileri kaynak yöntemleri ile birleştirilmesi [1] sayfa 46-52
8 Nikel esaslı alaşımların kaynak kabiliyetleri ve çeşitli kaynak yöntemleri ile birleştirilmesi esasları [1] sayfa 53-60
9 Magnezyum ve alaşımlarının kaynak kabiliyetleri ve çeşitli kaynak yöntemleri ile birleştirilmesi esasları [1] sayfa 61-67
10 Titanyum ve alaşımlarının, Zirkonyum, Tantal, Molibdenin Berilyum esaslı nadir malzemelerin, özellikleri, kaynak kabiliyetleri ve kaynak yöntemleri ile birleştirilme esasları [1] sayfa 68-75
11 Tungsten esaslı malzemelerin kaynak kabiliyeti ve kaynak yöntemleri ile birleştirilmesi [1] sayfa 76-84
12 Çinko kaplı sacların kaynak kabiliyeti, kaynak hatalarının giderilmesi ve MIG-sert lehimleme tekniği ile birleştirilmeleri [1] sayfa 85-93
13 Seramik malzemelerin birleştirilmesi [1] sayfa 94-101
14 Kompozit malzemelerin birleştirilme teknikleri [1] sayfa 102-110
Kaynaklar
Ders Notu [1]Hüseyin UZUN, Demirdşı Metallerin Kaynağı Ders Notlar, Sakarya Üniversitesi, 2006, Sakarya.
Ders Kaynakları [2]Burhan Oğuz, Demirdışı Metallerin Kaynağı, Oerlikon yayınları, İstanbul
[3] Selahattin Anık, Kaynak Tekniği Birsen Yayınevi, İstanbul.
[4]The Welding Institute, Welding of Nonferrous Materials, Abington, UK
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. X
2 Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. X
3 Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. X
4 Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir. X
5 Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir.
6 Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir.
7 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8 Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir.
9 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
10 Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir.
11 Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
12 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur.
13 Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir.
14 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır
15 Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 15
1. Sözlü Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 55
1. Final 45
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 3 3
Sözlü Sınav 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 83
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,32
Dersin AKTS Kredisi 3