Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Alman Dil Tarihi ADE 403 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

1) Dilbilimine Giriş

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NURHAN ULUÇ
Dersi Verenler Doç.Dr. NURHAN ULUÇ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Alman Dilinin germen dillerinden başlayarak 20.yy. kadar olan gelişim ve değişim sürecini incelemek

Dersin İçeriği

Almanca öğrenen veya öğrenmiş olanlar için (DaF) dilin yapısının evrelerini ve özelliklerini örnekler ile açıklamak. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Alman dilinin oluşumunu tarih sürecinde, nasıl oluştuğunu kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
2 Modern Almancanın geçirdiği yapısal, sessel, morpholojik ve anlamsal değişiklikleri kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Ödev,
3 Alman Dil tarihi periyotlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
4 Alman yazım dilinin gelişim sürecini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
5 Alman dilinin etkilendiği dilleri kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
6 Alman diline katkısı olan yazarları kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dil tarihi araştırmaları Sayfa 11-28
2 Dil Değişimleri ve Gelişim Süreçleri Sayfa 28-32
3 Yeryüzündeki Diller ve Almancanın oluşum süreci Sayfa 38-72
4 Orta Çağ da Almanca Sayfa 75-80
5 Orta Çağ Almancasında yapısal Değişiklikler Sayfa 80-98
6 14.yüzyıl da Almancanın oluşumu Sayfa 98-119
7 Martin Luther’in veAlman dili Sayfa 119-128
8 Alman Dil Cemiyetleri Sayfa 128-130
9 Arasınav
10 16. Yüzyıl da Alman dilinin Gelişimi Sayfa 130-137
11 Yüksek Almancanın oluşum süreci Sayfa 137-145
12 17. ve 18. Yüzyıl da Almancanın Durumu Sayfa 145-150
13 19. Yüzyıl da Dilsel Gelişmeler Sayfa 150-180
14 20. Yüzyıl da Almanca Sayfa 180-270
Kaynaklar
Ders Notu

1) Riecke, Jörg (2016):Geschichte der deutschen Sprache, eine Einführung, Philipp Reklam, Stuttgart

2) Schmid, Hans Ulrich (2009): Einführung in die Sprachgeschichte, Springer Verlag, Stuttgart

Ders Kaynakları

1) Schmidt, Wilhelm (2013): Geschichte der deutschen Sprache, ein Lehrbuch für das germanistische Studium, S. Hirzel Verlag, Stuttgart

2) Nübling, Damaris (2013): Historische Sprachwissenschaft des deutschen, eine Einführung in die Prinzipien des Sprachwandels, Narr Franco Atempto Verlag

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine Alman Dili ve Edebiyatında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgilere sahip olur. X
2 Alman Dili ve Edebiyatındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirir, karmaşık problem ve konuları belirler, analiz eder, tartışır; bilimsel kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilir. X
3 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda bilgilendirir; onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır. X
4 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. X
5 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. X
6 Alman Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile yetkinlik kazanılmış Almanca´yı Avrupa Dil Portfolyosuna göre B2 ve İngilizce´yi B1 seviyesinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. X
7 Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahiptir. X
8 Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda stratejik yönetim ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir, elde ettiği verileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. X
9 Alman Dili ve Edebiyatı’nın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir. X
10 Diller, Edebiyatlar ve Kültürlerarası bilimsel çalışmalar üretir, kendi kültürüne ve başka kültürlere katkıda bulunabilir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5