Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Komparatistiğin Temelleri ADE 432 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Elif Esra ÖNEN DEDE, Arş. Gör. Melike KILIÇ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı, öğrencilere komparatistiğin temellerini tanıtarak, çağın konsepti olan bu alanda yapabilmeleri için gerekli olan temel alan bilgisini kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Dersin içeriği, komparatistiğin ortaya çıkışını, tarihsel gelişimini, ekollerini, temel eğilim ve yönelimlerini, bu alanın verileri ışığında benimsenen çalışma yöntemlerini incelemek ve bu alanda yapılan çalışmalardan örnekleri değerlendirmektir. Ayrıca öğrencilerin yapacağı sunumlar da dersin içeriğinin bir parçasıdır. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Komparatistiğin ortaya çıkışı ve günümüze kadarki tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur. Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sözlü Sınav, Ödev, Sınav,
2 Komparatistiğin kavramsal kökenlerini öğrenir ve komparatistiğin tanımını yapabilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Ödev, Sözlü Sınav,
3 Komparatistiğin genel edebiyatbilimiyle ilişkisini ve 21. Yüzyılda komparatistiğin Türkoloji açısından önemini kavrar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Ödev, Sözlü Sınav,
4 Komparatistiğin temel ekollerini ve yöntemlerini kuramsal açıdan öğrenirler. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Ödev, Sözlü Sınav,
5 Edindikleri kuramsal bilgileri, seçilen örnek komparatistik çalışmalarının birlikte değerlendirilmesiyle uygulamada da görerek pekiştirir ve kendileri de komparatistik çalışmaları yapabilir. Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Sözlü Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Komparatistik kavramına giriş
2 Komparatistiğin ortaya çıkışı
3 Komparatistiğin öncüleri ve Goethe’nin “Weltliteratur” kavramı
4 Komparatistiğin tarihsel gelişimi
5 Komparatistiğin tanımlanması. Genel ve karşılaştırmalı edebiyatbilim
6 Komparatistiğin 21. Yüzyılda Germanistik açısından önemi ve komparatistiğin temel ekolleri (Fransız-Amerikan-Alman ekolleri)
7 Komparatistiğin temel araştırma yöntemleri
8 Seçilmiş örnek komparatistik çalışmalarını birlikte değerlendirme
9 Seçilmiş örnek komparatistik çalışmalarını birlikte değerlendirme
10 Seçilmiş örnek komparatistik çalışmalarını birlikte değerlendirme
11 Öğrenci sunumları
12 Öğrenci sunumları
13 Öğrenci sunumları
14 Öğrenci sunumları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Dersle İlgili Kitaplar:

1. Gürsel Aytaç, Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Say Yay., İstanbul, 2003.

2. Binnaz Baytekin, Karşılaştırmalı Edebiyat Bilim, Sakarya Üni. Yay., Sakarya.

3. Funda Kızıler Emer, “Karşılaştırmalı Edebiyatbilimine Genel Bir Bakış”, IBAD International Scientific Researches Association-Journal, 20-23.Nisan.2017, s. 153-160.

Dersle İlgili Makaleler:

1. Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi, Say Yay., İstanbul, 2009.

2. Kamil Aydın, Karşılaştırmalı Edebiyat, Birey Yay., İstanbul, 2008.

3. Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyatbiliminin Temelleri, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay.

4. Cemal Sakallı, Karşılaştırmalı Yazın Bilim ve Yazınlararasılık, Sanatlararasılık Üzerine, Seçkin Yay., 2006.

5. Akşit Göktürk, Okuma Uğraşı, YKY, İstanbul, 2001.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir.
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. X
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. X
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. X
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. X
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. X
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 122
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,88
Dersin AKTS Kredisi 5