Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kamlık ve Aşıklık Kültürü TDE 464 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

TDE 275 Türk Mitolojisinin Ana Hatları

TDE 356 Türk Halk Şiiri

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ÖMER GÖKTAŞ
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. HİLAL ERDOĞAN AKSU,
Dersin Yardımcıları

Doç. Dr. Selçuk Kürşad KOCA

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Türklerin İslamiyetten önceki Gök Tanrı İnancında yer alan kamlık kültürünün İslamiyetten sonra Âşıklık kültürüne dönüşümünü incelemek.

Dersin İçeriği

Kamlık kültürünü oluşturan dinamikler, İslmiyetle birlikte oluşan senkretik yapı ve âşıklık kültürü.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslamiyet öncesi inanç sistemlerini ve kamlık kültürünü bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Kamlık kültürünün âşıklık kültürüne dönüşümünü değerlendirebilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Âşıklık geleneği hakkında temel kavramlarla ilgili bilgiye sahiptir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 Kamlık kültürü ve âşıklık kültürünün bugünü ve geleceği hakkında yorum yapabilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin amacı, içeriği, beklentiler konusunda bilgilendirme. Türklerin İslamiyet öncesi inanç sistemleri ve Gök Tanrı İnancına giriş Kaynak kitaplardan konu takibi
2 Şamanist inanç sisteminde kültler Kaynak kitaplardan konu takibi
3 Kamlık kültürü Kaynak kitaplardan konu takibi
4 Halk İslamında senkretizm ve âşıklık kültürüne yansımaları Kaynak kitaplardan konu takibi
5 Âşıklık geleneğinin tarihi süreci ve saz şairleri Kaynak kitaplardan konu takibi
6 Âşıklık geleneği ve rüya motifi Kaynak kitaplardan konu takibi
7 Vize Kaynak kitaplardan konu takibi
8 Âşıklık geleneğinde usta-çırak ilişkisi, mahlas alma ve âşık atışmaları Kaynak kitaplardan konu takibi
9 Âşık edebiyatı nazım türleri ve şekilleri Kaynak kitaplardan konu takibi
10 Âşıklık geleneği ve Medya Kaynak kitaplardan konu takibi
11 Âşıklık geleneğinde performans teori ve sözlü tarih ilişkisi Kaynak kitaplardan konu takibi
12 Âşıklık geleneği ve halk hikâyeleri/ âşık biyografileri sorunu Kaynak kitaplardan konu takibi
13 Âşık Ömer, Gevheri, Dadaloğlu, Köroğlu, Ercişli Emrah, Erzurumlu Emrah, Dertli, Âşık Veysel Kaynak kitaplardan konu takibi
14 SOKÜM Yaşayan İnsan Hazineleri (Neşet Ertaşi Şeref Taşlıova), Âşıklık geleneğinin bugünü ve geleceği (Barış Manço) Kaynak kitaplardan konu takibi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Çoruhlu, Yaşar. Türk Mitolojisinin Ana Hatları. Kabalcı Yay.

İnan, Abdülkadir İnan. Tarihte ve Bugün Şamanizm. Türk Tarih Kurumu.

Eliade, Mircea. Şamanizm. İmge Kitabevi.

Bayat, Fuzuli. Türk Kültüründe Kadın Şaman. Ötüken Yay.

Artun, Erman. Âşık Edebiyatı Araştırmaları, Adana: Karahan Kitabevi.

Artun, Erman. Âşık Edebiyatı Metin Tahlilleri, Adana: Karahan Kitabevi.

Artun, Erman. Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı. Adana: Karahan Kitabevi.

Boratav, Pertev Naili. Halk Hikâyeleri ve Halk Hikâyeciliği. Tarih Vakfı Yurt Yay.

Boratav, Pertev Naili. İzahlı Halk Şiiri Antolojisi. Tarih Vakfı Yurt Yay.

Çobanoğlu, Özkul. Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Şiir Türü. Ankara: Akçağ Yay.

Elçin, Şükrü. Halk Edebiyatına Giriş.Ankara: Akçağ Yay.

Elçin, Şükrü. Kerem İle Aslı.Ankara: Akçağ Yay.

Günay, Umay. Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi. Ankara: Akçağ. Yay.

Güzel, Abdurrahman. Dini Tasavvufî Türk Halk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yay.

Kabaklı, Ahmet. Âşık Edebiyatı. Türk Edebiyatı Vakfı Yay.

Kaya, Doğan.  Türk Halk Edebiyatı Terimleri Sözlüğü. Ankara: Akçağ Yay. 2007.

Kaya, Doğan. Âşık Edebiyatı Araştırmaları.

Köprülü, Fuat. Saz Şairleri. Ankara: Akçağ Yay.

Köprülü, Fuat. İlk Mutasavvıflar. Ankara: Akçağ Yay.

Oğuz, Öcal vd. Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Geleneksel Yay. 2014.

Oğuz, Öcal. Halk Şiirinde Tür, Şekil ve Makam. Ankara: Akçağ Yay. 2001.

Oğuz, Öcal. Türk Dünyası Halk Biliminde Yöntem Sorunları. Ankara: Akçağ Yay.

Özarslan Metin. Ferhat İle Şirin. İstanbul: Doğu Kütüphanesi.

Özarslan Metin. Erzurum Âşıklık Geleneği. Ankara: Akçağ Yay.

Özdemir, Nebi. Medya Kültür Edebiyat. Ankara: Geleneksel Yay.

Sakaoğlu, Saim-Ali Berat Alptekin. Türk Saz Şiiri Antolojisi. Ankara: Akçağ Yay.

Turan, Fatma Ahsen Turan. Sazın ve Sözün Sultanları. Ankara: Gazi Kitabevi.

Yakıcı, Ali. Halk Şiirinde Türkü. Ankara: Akçağ Yay.

Yardımcı, Mehmet. Başlangıcından Günümüze Halk Şiiri, Âşık Şiiri, Tekke Şiiri. Ankara: Ürün Yay. 1999.

 

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 âşıklık geleneğinde ayaklar 4,39 MB
0 asik_edebiyatinda_mahlas_alma_gelenegi 0,15 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir.
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir X
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. X
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. X
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. X
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Ödev 15
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 2 10 20
Proje / Tasarım 1 5 5
Final 1 5 5
Kısa Sınav 1 5 5
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
Dersin AKTS Kredisi 5