Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Yazı Sistemleri TDE 271 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BAHRİ KUŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Başlangıçtan 21. yüzyıla kadar Türkçenin yazımında kullanılan alfabelerin ya da yazı sistemlerinin kavratılması. Öğrencilerin bu yazı sistemleriyle yazılmış metinleri çeviriyazıya aktarabilmesini sağlamak.

Dersin İçeriği

Köktürk yazı sistemi , Eski Uygur alfabesi, Arap esaslı Osmanlı Türkçesi alfabesi (yazma ve matbu), Slav esaslı Kiril alfabesi (Türk topluluklarının kullandıkları sistemler arasındaki ortaklık ve farklılıklar).

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ses,harf, yazı, alfabe, yazı sistemi, ligatür vb. terimleri tanımlar. Bunlar arasındaki ilişkileri bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Sözlü Sınav,
2 Türkleri tarih boyunca kullandıkları yazı sistemlerini ve bunların kaynaklarını ve benimsenme gerekçelerini bilir ve açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav,
3 Runik esaslı Köktürk (Orhun) alfabesini bilir, bununla yazılmış metinleri okur. Çevriyazı harfleriyle yazar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
4 Köktürk yazısını ve imla kaidelerii bilir. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Sınav, Ödev,
5 Eski Uygur yazısını bilir ve Köktürk yazısıyla karşılaştırır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
6 Arap esaslı Osmanlı Türkçesi alfabesini bilir. Bu yazıyla yazılmış matbu metinleri okuyup çevriyazımını yapar. Herhangi bir metni bu alfabeyle yazabilir Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
7 Osmanlı Türkçesindekiyazma metinlerdekullanılan hat (yazı) türlerini bilir, okur ve bunları birbiriyle karşılaştırır. Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
8 Türkiye dışındaki Türk boylarının bir kısmının 20. yüzyılda bir dönem kullandıkları Kiril alfabelerini bilir. Bunlar arasındaki farklılıkları özetler. Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
9 Türkçenin yazısında ağırlıklı olarak kullanılan Lâtin yazı sistemlerinin geleceği hakkında tahminlerde bulunur. Farklılıkların giderilmesi hususunda çözümler geliştirir. Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ses, yazı, harf, alfabe, yazı sistemi, ligatür vb. terimleri. Türk dilinin tarihi gelişim süreci ve bu süreçte kullandığı alfabeler. Alfabe değişikliklerinin gerekçeleri. Bu alfabelerin Türkçeye uygunluğunun tartışılması. Yazı ile ilgili terimler hakkında ön bilgi edinmiş olmak.
2 Köktürk yazısının ünlü ve ünsüz sistemi. Bu alfabeyle yazılmış(Orhun Yazıtları vd.) metinler üzerinde okuma çalışması. Köktürk yazı sistemi hakkında ön çalışma yapmak.
3 Köktürk metinleri üzerinde okuma ve yazma çalışmaları. Örnek metinler getirmek.
4 Eski Uygur yazısının tanıtılması ve bu alfabeyle yazılmış metinler üzerinde okuma çalışmaları. Uygur yazı sistemi hakkında ön çalışma yapmak.
5 Uygur harfli metinler üzerinde okuma çalışması, yazma alıştırmaları. Örnek metinler getirmek.
6 Osmanlı Türkçesinde kullanılan Arap alfabesinin hatırlatılması, bu alfabeyle yazılmış matbu metinler üzerinde okuma ve yazma çalışmaları. Osmanlı Türkçesi yazı sistemi hakkında bilgi edinmek.
7 Matbu ve yazma Osmanlı Türkçesi metinleri üzerinde okuma, çevriyazı ve yazma çalışmaları. Örnek metinler bulmak, derse getirmek.
8 Yazma Osmanlı Türkçesi metinleri üzerinde okuma ve çevriyazı alıştırmaları. Örnek metinler bulmak, derse getirmek.
9 ARA SINAV Şimdiye dek yapılan derslerin genel tekrarını yapmak.
10 Türkiye Türkçesi dışındaki şivelerde bir dönem kullanılan Kiril alfabesinin tanıtılması. Bu yazı sisteminin Türk şivelerindeki farklı kullanımlarının örnekleriyle anlatılması. Kiril alfabesi hakkında ön çalışma yapmak.
11 Farklı Türk şivelerindeki Kiril harfli metinler üzerinde okuma, çevriyazı ve yazma çalışmaları. Örnek metinler getirmek.
12 Türk dünyasında bugüne kadar kullanılmış ve hâlen kullanılmakta olan Lâtin alfabelerinin karşılaştırmalı olarak tanıtılması. Bu harflerle yazılmış şive metinleri üzerinde okuma çalışmaları. Konu hakkında makaleleri incelemek.
13 Farklı Lâtin alfabeleriyle yazılmış Türkçe edebî metinler üzerinde okuma çalışmaları. Edebi metin örnekleri getirmek.
14 Türkçenin yazımında kullanılan bütün yazı sistemlerinin karşılaştırılması ve genel değerlendirme. Edebi metin örnekleri getirmek.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Hatice Şirin User, Başlangıcından Günümüze Türk Yazı Sistemleri, Akçağ Yayınları, Ankara, 2006.

2. Reşid Rahmeti ARAT, Eski Türk Şiiri, TDK Yayınları, Ankara, 1991.
3. Ahmet BURAN - Ercan ALKAYA, Çağdaş Türk Lehçeleri, 2. baskı, Akçağ Yayınları, Ankara, 2001.
4. HayatiDEVELİ, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1, Üçüncü baskı, Bilimevi, İstanbul, 2001.
5. Ahmet Bican ERCİLASUN, Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, 6. baskı, Akçağ Yayınları, Ankara, 2005.
6. Muharrem ERGİN, Orhun Abideleri, 22. baskı, Boğaziçi Yayınları, İstanbul, 1998.
7. Yavuz TANYERİ, Göktürk Yazısı ve Orhun Türkçesi, Boğaziçi Yayınları, İstanbul, 2011.
8. Faruk KadriTİMURTAŞ, Osmanlı Türkçesine Giriş, 4. baskı, İst. Ün. Edebiyat Fak. Yayınları, İstanbul, 1979

9. Olcas Süleyman, Yazının Dili, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, Ankara, 2001. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir.
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. X
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. X
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. X
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. X
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 3 3
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5