Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Farsça I TDE 287 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ORHAN KAPLAN
Dersi Verenler Doç.Dr. ORHAN KAPLAN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Bedriye Gülay Açar ÇALIK

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Klasik Türk edebiyatında geçen Farsça kelimelerin yapısını anlamak, Farsça kelime türetme yollarını öğrenmek, Fars dili ve grameri hakkında bilgi sahibi olmak

Dersin İçeriği

Farsça kelime bilgisi, dilbilgisi kuralları, uygulamalı Farsça örnekler, Fars edebiyatından seçilmiş basit düzeyde manzum-mensur metinler üzerinde uygulamalar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Farsça dilbilgisi hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
2 Farsça dilbilgisi unsurlarını metinler üzerinde uygulamalı bir şekilde gösterir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
3 Osmanlı Türkçesindeki Farsça kelimeleri ve kelime gruplarını tanımasına yardımcı olur.
4 Farsça isim ve fiil cümlelerini tanır.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Öğrencilerle tanışma, dersimizin içeriği vb. hakkında bazı bilgiler ile dersin zorunlu kaynak kitapları hakkında bilgilendirme. Dersin içeriği ve kaynakları üzerine araştırma yapılacak.
2 Klasik Türk Edebiyatında Farsçanın kullanım alanları. Klasik şiiri anlamada Farsça bilmenin yararları. Doç. Dr. Derya Örs’ün “Türkoloji Araştırmalarında Farsça’nın Yeri” başlıklı makalesi okunacak.
3 Fars alfabesi. Sesler ve harfler. İlgili örnekler üzerinde uygulama. Fars alfabesiyle ilgili bir çizelge verilecek. Harflerle ilgili yazım çalışmaları yaptırılacak.
4 Farsça kelime çeşitleri: İsimler, Sıfatlar, Zamirler. İlgili örnekler üzerinde uygulamalar. İsim, sıfat ve zamirlerle ilgili 10’ar alıştırma yapılacak.
5 Farsça kelime çeşitleri: Zarflar , Eylemler. İlgili örnekler üzerinde uygulamalar. Cümle içerisinde zarfı tespit edebilmeyle ilgili 10 alıştırma.
6 Farsçada zamanlar: Görülen Geçmiş Zaman (Zamân-ı Güzeşte). İlgili örnekler üzerinde uygulamalar. 10 eylemi görülen geçmiş zaman kipinde çekmeyle ilgili alıştımalar.
7 Farsçada Zamanlar: Şimdiki Zamanın Hikâyesi 10 eylemi görülen şimdiki zamanın hikaye kipinde çekmeyle ilgili alıştımalar.
8 Farsçada Zamanlar: Geniş Zaman (Hâl-i İstimrârî). İlgili örnekler üzerinde uygulamalar. 10 eylemi geniş zaman kipinde çekmeyle ilgili alıştımalar.
9 ARA SINAV
10 Farsça Ay, Mevsim, Gün Adları. Farsça renk isimleri. İlgili örnekler üzerinde uygulamalar. Türkçe ay adları ile Farsça ay adlarını bir arada gösteren bir çizelgenin öğrencilere sunulması.
11 Farsça‘da Olumsuzluk. İlgili örnekler üzerinde uygulamalar. Olumlu kelime ve cümlelerin olumsuza çevrilmesiyle ilgili alıştırmalar sınıfta yapılacak. Benzerleri öğrencilere ödev olarak verilecek.
12 Edilgen Yapı: (Fiil-i Mechûl). İlgili örnekler üzerinde uygulamalar. Edilgen yapıyla ilgili 10 örnek gösterilecek. 10 alıştırma ödev verilcek.
13 Farsça’da Sayı Adları, sıra ve tertip sayıları. İlgili örnekler üzerinde uygulamalar. Farsça’da Emir ve İstek Kipi. İlgili örnekler üzerinde uygulamalar. Türkçe sayı adlarıyla Farsça sayı adlarını karşılaştıran bir çizelge öğrencilere sunulacak. 10 eylemi emir kipinde çekmeyle ilgili alıştımalar.
14 Farsça’da Gereklilik ve Şart Kipi. İlgili örnekler üzerinde uygulamalar. Uygulamalı örnekler. 10 eylemi gereklilik ve şart kipinde çekmeyle ilgili alıştımalar.
Kaynaklar
Ders Notu

Ahmed Ateş-Abdülvehhâb Tarzî, Farsça Grameri; Mürsel Öztürk-Farsça Dilbilgisi; Nimet Yıldırım, Farsça Cümle Bilgisi

Ders Kaynakları

Mehmet Kanar, KANAR Farsça-Türkçe Sözlük; Ahad Emirçupani, Farsça Cümle Anahtarları; M. Nazif Şahinoğlu, Farsça Grameri.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. X
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. X
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. X
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 10
2. Ödev 10
3. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 118
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,72
Dersin AKTS Kredisi 5