Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Karikatürlerle Tarih TAR 363 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

1876-1918 yılları arasındaki dönemin Osmanlı Tarihi bilgilerine sahip olmak.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NECMETTİN ALKAN
Dersi Verenler Prof.Dr. NECMETTİN ALKAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Dönemin görsel kaynaklarından olan karikatürlerden istifade ederek tarih yapmak. Özellikle de karikatürler üzerinden dönemin tarihi olaylarını yorumlamak.

Dersin İçeriği

1876-1918 yılları arasında Almanya, Avusturya ve İngiltere gibi devletler ile Osmanlı Devleti'nde yayınlanan karikatürler tercih edilmektedir. Başta Osmanlı Devleti olmak üzere, Avrupa, Ermeni Sorunu, Osmanlı Modernleşmesi ve Birinci Dünya Savaşı konuları hakkındaki karikatürler dersin malzemesini oluşturuyor. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Karikatürün ne olduğunu ve nasıl ortaya çıktığını anlatır Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav,
2 Tarih yazımında karikatürün yerini belirler Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, Sınav, Ödev,
3 Farklı kültür ve ülkelerde karikatürün tarihsel seyrini izler. Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 Osmanlı Devleti'nde karikatür çalışmalarını hakkında bilgi verir Beyin Fırtınası, Anlatım, Performans Görevi, Sınav,
5 Karikatür ve Tarih ilişkisi üzerinden siyasi, toplumsal ve tarihsel analizler yapar Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse giriş: Öğrencilerle tanışma ve genel bazı hatırlatmalar.
2 Karikatür nedir ve Karikatürün Tarihi
3 Karikatürün tarih araştırmalarındaki yeri ve önemi.
4 Karikatürlerde 1870'li yıllardaki dünya haritası
5 Karikatürlerde 1890'lı yıllardaki dünya haritası
6 Karikatürlerde 1914'teki dünya haritası
7 Karikatürlerle 1877-78 Rus Harbi ve Berlin Kongresi
8 Ara sınav
9 Karikatürlerle 1890'lı yıllardaki Ermeni Meselesi
10 Karikatürlerle Sultan Hamid ve dönemi
11 Karikatürlerle 1908 Jön Türk İhtilali
12 Karikatürlerle 1909 31 Mart Vakası
13 Karikatürlerle 1914-1918 Birinci Dünya Savaşı
14 Dönem sonu değerlendirmeler ve tekrar.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Necmettin Alkan - Karikatürlerle Sultan II. Abdülhamid. Propaganda ve Gerçek Arasında Bir Padişah, 2. Baskı, Kronik Kitap, İstanbul 2019.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 2 5 10
Final 2 10 20
Ara Sınav 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5