Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Anadolu´Da Moğollar | TAR 396 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | XIII. Asrın Ortalarından itibaren Moğol İstilası neticesinde Orta Doğu ve Anadolu’da meydana gelen siyasi ve kültürel değişimleri analiz etmek |
Dersin İçeriği | Cengiz Han’ın İslam dünyasına saldırıları, İlhanlı Devleti’nin kuruluşu, Abbasi-İlhanlı İlişkileri, Selçuklu-Moğol İlişkileri, Anadolu’da Moğol İstilası devri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Moğol İstilası’nın Anadolu’ya etkisini tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Anadolu’da Memlük-İlhanlı İlişkilerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Anadolu’da Moğol devri sosyal hayatını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Mevlânâ’nın Moğollara ilişkilerini analiz eder | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Cengiz Han ve Harezmşahlar Devleti İlişkileri | |
2 | Kösedağ Savaşı ve Anadolu’nun Moğol hakimiyetine girmesi | |
3 | Hülagü Han’ın Orta Doğu Seferi ve İlhanlı Devleti’nin Kurulması | |
4 | Hülagü Han ve Abaka Han Devrinde İlhanlı-Selçuklu İlişkileri | |
5 | Ayn Câlut Savaşı | |
6 | İlhanlı-Memlüklü-Selçuklu İlişkileri | |
7 | Anadolu’da Moğol valileri dönemi | |
8 | Anadolu Beyliklerinin Moğollarla İlişkileri | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Moğollar Devrinde Anadolu’da İktisadi Hayat | |
11 | Anadolu’da Moğol dönemi izleri | |
12 | İlhanlı ülkesine giden seyyahların gözüyle Anadolu | |
13 | Mevlânâ ve Moğollar | |
14 | Ahí Evran, Ahiler ve Moğollar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders Notları |
Ders Kaynakları | - İbn Battûta, İbn Battûta Seyahatnâmesi, 2 cild, haz.: A. Sait Aykut, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2004. - Ruysbroeckli Willem, Mengü Han’ın Sarayına Yolculuk, ed.: P. Jockson-D. Morgan, terc.: Zülal Kılıç, İstanbul: Kitap Yayınevi, 2010. - Amitai, Rouven, Mongols and Mamluks: The Mamluk-Ilkhanid War 1260-1281, Cambridge: Cambridge University, 1996. - Spuler, Bertold, İran Moğolları, terc.: Cemal Köprülü, Ankara, TTK, 1957. - Özdemir, H. Ahmet, Moğol İstilası ve Abbasi Devleti’nin Yıkılışı, İstanbul: İz Yayıncılık, 2005. - Özgüdenli, Osman G., Gazan Han ve Reformları, İstanbul: Kaknüs Yayınları, 2009. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. | X | |||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | X | |||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. | X | |||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | X | |||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | X | |||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | X | |||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | X | |||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |