Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Cumhuriyet Dönemi Demokrasi Hareketleri TAR 460 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA SARI
Dersi Verenler Doç.Dr. MUSTAFA SARI,
Dersin Yardımcıları YOK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Meşrutiyet sonrası Türk demokrasi tarihinin geçirdiği evrelerinin incelenmesi.
Dersin İçeriği Meşrutiyet yönetimi. Meclis-i Mebusan’ın açılması. Sultan II. Abdülhamid’in politikalarının temel yaklaşımları. Meclisin tatil edilmesi. Politik protesto ve eylem dönemi. Osmanlı aydınlarının örgütlü mücadelesi. Cemiyetlerin kurulması. II. Meşrutiyet’in ilanı. Siyasi partilerin oluşumu. İttihat ve Terakki Hakimiyeti. 1908-1918 döneminde kurulan siyasi partiler. II. Meşrutiyet döneminde yapılan seçimler. Mütareke dönemi siyasi partileri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Devleti’nde Meşrutiyet yönetimine geçiş sürecini anlatır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 II. Abdülhamid’in Meclisi tatil etmesinin gerekçeleri ve tepkilerini inceler Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Ödev, Performans Görevi,
3 İttihad ve Terakki Cemiyeti’nin II. Abdülhamid yönetimine karşı giriştiği mücadelenin temel dinamiklerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
4 II. Meşrutiyet’in Türk Demokrasi tarihindeki önemini anlatır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
5 Osmanlı Devleti’ndeki siyasi partilerin politikaları ve geçirdiği evrelerini inceler Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Meşrutiyet yönetimine geçiş ve Meclis-i Mebusan’ın açılması.
2 II. Abdülhamid’in Meclisi tatil etmesinin gerekçeleri ve tepkiler.
3 Sultan II. Abdülhamid’in politikalarının temel yaklaşımları.
4 Osmanlı Aydınlarının örgütlü mücadelesi: Cemiyetlerin kurulması.
5 İttihad ve Terakki Cemiyeti’nin II. Abdülhamid yönetimine karşı giriştiği mücadele..
6 II. Meşrutiyet’in ilanı ve Meclis-i Mebusan’nın açılışı.
7 II Meşrutiyetin getirdiği Hürriyet ortamı ve Siyasi partilerin oluşumu.
8 İttihat ve Terakki Hakimiyeti
9 ARASINAV
10 İlk Muhalefet Partisi: Osmanlı Ahrar Fırkası.
11 İttihat ve Terakki’ye karşı kurulan cemiyetler ve diğer partiler
12 Hürriyet ve İtilaf Fırkası’nın doğuşu ve 1912 seçimleri.
13 Bab-ı Ali baskını ve sonrası gelişmeler.
14 Mütareke dönemi siyasi partileri.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1- Kemal Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, İstanbul, 1996.
2- Tevfik Çavdar, Türkiyenin Demokrasi Tarihi 1839-1950, İstanbul, 1995.
3- Tarık Zafer Tunaya, Türkiyede Siyasal Partiler, İstanbul, 1998.
4- Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul, 1978.
5- M. Şükrü Hanioğlu, Bir Siyasal Örgüt olarak İttihad ve Terakki Cemiyeti ve Jön Türklük 1889-1902, İstanbul, 1989.
6- İhsan Güneş, Türk Parlamento Tarihi, Eskişehir, 1997.
7- Süleyman Kani İrtem, I. Meşrutiyet ve Sultan Abdülhamid: Mithad Paşa- Abdülhamid Kavgası, İstanbul, 2004.
8- İlgili diğer güncel makale ve kitaplar
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5