Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Karakoyunlu Akkoyunlu Devletleri Tarihi | TAR 354 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Karakoyunlu ve Akkaoyunlu devletlerinin önemi ve Doğu Anadolunun Türkleşmesindeki rollerini öğrenme |
Dersin İçeriği | Karakoyunlu ve Akkoyunlu devletlerinin siyasi, sosyal ve kültürel tarihi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Karakoyunlu ve Akkoyunlu devletinin etnik ve siyasi yapısını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
2 | Yerleşik ve konar-göçer kültürler arasındaki farkı ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, Performans Görevi, |
3 | Konar-göçer toplumlardaki yönetim anlayışını analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, |
4 | Yerleşik hayat öncesi Türk toplumundaki yaşam biçimini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Karakoyunlu ve Akkoyunlu devletlerindeki kültürel değişim ve yerleşimi fark eder | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
6 | Adı geçen devletlerin uygarlık düzenini ve günümüze yansımalarını belirler | Anlatım, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma, | Sınav, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Amacı, Kaynakları, Karakoyunlu ve Akkoyunlu devletlerinden önce Anadolunun siyasi durumu | [1] Sayfa 13- 54 |
2 | Karakoyunlu ve Akkoyunluların adı ve menşei | [3] Sayfa 1- 19 |
3 | Karakoyunlu ve Akkoyunlu oymakları | [3] Sayfa 19- 32 |
4 | Karakoyunluluların ilk dönemleri (Bayram Hoca ve Kara Mehmet) | [3] Sayfa 33- 54 |
5 | Karakoyunluluların Kuruluşu ve Kara Yusuf | [2] Sayfa 6- 26 |
6 | Karakoyunluluların Yükselişi ve Cihanşahın oğullarıyla arasının açılması | [2] Sayfa 32- 62 |
7 | Karakoyunluluların yıkılışı | [2] Sayfa 63 85 |
8 | Karakoyunlulularda kültür ve medeniyet | [6] Sayfa 479- 480 |
9 | ARASINAV | |
10 | Akkoyunluların ilk dönemi ve Akkoyunlu Devleinin kuruluşu | [4] Sayfa 3- 15 |
11 | Akkoyunluların yükselişi ve Uzun Hasan Devri | [1] Sayfa 67- 204 |
12 | Akkoyunluların duraklama ve çöküş devri | [4] Sayfa 30- 40 |
13 | Akkoyunlularda kültür ve medeniyet | [5] Sayfa 436- 438 |
14 | Karakoyunlu ve Akkoyunlu devlet teşkilatı, değerlendirme | [5] Sayfa 480 486 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] John E. Woods, Akkoyunlular, İstanbul 1983. [2] İsmail Aka, İranda Türkmen Hakimiyeti, Ankara 2001. [3] Faruk Sümer, Karakoyunlular, Ankara 1986. [4] Faruk Sümer, Akkoyunlular, Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, sayı 40, İstanbul 1986. [5] M. Çetin Varlık, Akkoyunlular, Doğuştan Günümüze İslam Tarihi, c: VIII, İstanbul 1988. [6] M. Çetin Varlık, Karakoyunlular, Doğuştan Günümüze İslam Tarihi, c: VIII, İstanbul 1988. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. | X | |||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. | X | |||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | X | |||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |