Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı İktisat Tarihi TAR 475 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi İSMAİL GÜNDOĞDU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları YOK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Osmanlı Devleti’nin iktisadi yapısını tanıma
Dersin İçeriği Osmanlı Devleti’nin iktisadi yapısını ve bunun toplumsal yaşama etkisi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Devleti’nin ekonomik durumunu kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Osmanlı Devleti’nin iktisadi zihniyetini tanır Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
3 Timar sistemini analiz eder Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Performans Görevi,
4 Mukataa sistemini değerlendirir Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Sınav,
5 İltizam sistemini kendi cümleleriyle ifade eder Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
6 Osmanlı vergi sistemini diğer ülkelerin vergi sistemleriyle karşılaştırır Benzetim, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
7 Osmanlı Devleti’nin iktisadi yapısı ile toplumsal yaşam arasındaki ilişkiyi saptar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Devleti’nin iktisadi zihniyeti [1] Sayfa 35-53
2 Osmanlı İmparatorluğu’nda devlet ve ekonomi [1] Sayfa 53-86
3 Osmanlı timar sisteminin doğuşu [2] Sayfa 286-302
4 Osmanlı timarının askeri boyutları [2] Sayfa 302-333
5 Osmanlı vergi sistemi [3] Sayfa 31-67
6 Osmanlı gümrük rejimi [1] Sayfa 196-205
7 Malikâne uygulamaları [4] Sayfa 1-19
8 İltizam uygulamaları [5] Sayfa 39-50
9 ARASINAV
10 İlk Osmanlı Parası [6] Sayfa 23-45
11 Erken Osmanlı dönemi para düzeni [6] Sayfa 64-85
12 Fiyat devrimi ve Osmanlı parası [6] Sayfa 122-143
13 Osmanlı döneminde yapılan devalüasyonlar [6] Sayfa 143-222
14 Sonuç ve Değerlendirmeler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1- Mehmet Genç, Osmanlı İmparatorluğu’nda Devlet ve Ekonomi, İstanbul 2000.
2- Ömer Lütfi Barkan, “Timar”, MEB İA, 12/I, ss. 286-333.
3- Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu: Toplum ve Ekonomi, İstanbul 1996.
4- Erol Özvar, Osmanlı Maliyesinde Malikâne Uygulaması, İstanbul 2003.
5- Eftal Batmaz, “İltizam Sisteminin 18. Yüzyıldaki Boyutları”, AÜDTCF Tarih Araştırmaları Dergisi, c: XVIII, sayı: 29, Ankara 1997, ss. 39-50.
6- Şevket Pamuk, Osmanlı İmparatorluğu’nda Paranın Tarihi, İstanbul 2000.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5