Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Siyasi Tarihi TAR 485 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FİKRETTİN YAVUZ
Dersi Verenler Prof.Dr. ENİS ŞAHİN,
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Mondros Mütarekesi ile İzmir’in işgali sürecinde Türk siyasî hayatı hakkında ayrıntılı bilgi vermek. Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin kurulması ile Saltanat’ın kaldırılmasına kadarki dönemi kavramış olmak.
Dersin İçeriği Mondros Mütarekesi ve sonuçları, bu dönemdeki İstanbul Hükümetleri, işgaller, Mustafa Kemal’in bu dönemdeki faaliyetleri ve Samsun’a çıkışı, Rum ve Ermeni çalışmaları, İzmir’in işgali ve sonuçları, Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin kurulması süreci, Sevr antlaşması ve sonuçları, Lozan Antlaşması süreci, Saltanat’ın kaldırılması süreci ve Sultan-Ankara ilişkileri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mondros Mütarekesi hükümleri, mütareke dönemi İstanbul Hükümetleri ve Mustafa Kemal Paşa’nın faaliyetlerini kavrar Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Sınav,
2 Mütareke dönemi İstanbul hükümetlerinin genel özelliklerini bilir ve bunlar arasındaki farklılıkları ayırt eder Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Performans Görevi,
3 Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkışı ve sonrasındaki süreci yorumlar Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Performans Görevi,
4 İstanbul hükümetleri ile Mustafa Kemal Paşa ve arkadaşları arasındaki münasebetleri değerlendirir Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Sınav,
5 İstanbul ve Anadolu’da Rum ve Ermeni faaliyetlerini sorgular Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Sınav,
6 Mütareke dönemi İstanbul hükümetlerinin Milli Mücadele tarihi içindeki yeri hakkında hüküm verir Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Performans Görevi,
7 Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin kurulması ile Saltanat’ın kaldırılmasına kadarki dönemin genel özelliklerini kavrar Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Performans Görevi,
8 Türkiye Büyük Millet Meclisinin kuruluş sürecini özetler Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Sınav, Performans Görevi,
9 Sevr Anlaşması ve sonuçlarını değerlendirir Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Sınav,
10 Lozan Antlaşması sırasında meydana gelen gelişmeleri ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
11 Saltanatın kaldırılması ve bu dönemdeki İstanbul Ankara ilişkilerini karşılaştırır Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Performans Görevi,
12 Bu dönemin milli mücadele tarihi içindeki yerini ve önemini değerlendirir Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mondros Mütarekesi’nin imzalanması, Ahmet İzzet Paşa hükümetinin kurulması ve çalışmaları
2 Tevfik Paşa ve I. Damat Ferit hükümetlerinin kurulması ve çalışmaları
3 Mustafa Kemal Paşa ve arkadaşlarının İstanbul’daki faaliyetleri, Kongreler sırasında İstanbul hükümetinin çalışmaları
4 İngiliz ve Fransız işgal kuvvetlerinin 1919 yılı politikaları ve sonuçları, Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkışı
5 İstanbul’da ve Anadolu’da Rum ve Ermeni çalışmaları
6 Ali Rıza Paşa hükümetinin kurulması ve çalışmaları, Amasya protokolü ve sonuçları
7 İzmir’in işgali ve sonuçları
8 Son Damat Ferit hükümeti Anadolu ilişkileri
9 ARASINAV
10 Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Kurulması ve İstanbul ile ilişkiler, Sevr Anlaşması, Düzenli Ordunun Kurulması, İnönü Savaşları
11 Londra Konferansı, İstanbul Ankara ilişkileri ve Sakarya Savaşı
12 Son Osmanlı sadrazamı Tevfik Paşa ve çalışmaları, Büyük Taarruz
13 Saltanat’ın kaldırılması ve İstanbul
14 Lozan Barış Antlaşması ve genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I, Ankara, Atatürk Araştırma Merkezi, 2008.
Ders Kaynakları 1-Akşin, Sina, İstanbul Hükûmetleri ve Millî Mücadele I-II, İstanbul, 1992.
2-Atatürk İle İlgili Arşiv Belgeleri (1911-1921 Tarihleri Arasına Ait 106 Belge), Ankara,1982.
3-Bayur, Yusuf Hikmet, Türk İnkılâbı Tarihi, Ankara, 1983-1993.
4-Belen, Fahri, Türk Kurtuluş Savaşı, Ankara 1983. 2.Baskı
5- Göyünç, Nejat, Osmanlı İdaresinde Ermeniler, İstanbul 1983
6-Gürün, Kamuran, Ermeni Dosyası, Ankara 1983
7-Jaeschke, Gotthard, Kurtuluş Savaşı ile İlgili İngiliz Belgeleri, Ankara, 1986
8-Jaeschke, Gotthard, Türk Kurtuluş Savaşı Kronolojisi I-II, Ankara, 1989.
9-Lewis, Bernard, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Ankara 1988.
10-Meray, Seha, Lozan Barış Konferansı Tutanaklar, Belgeler, Ankara, 1970.
11-Müderrisoğlu, Alptekin, Kurtuluş Savaşının Malî Kaynakları, Ankara, 1990.
12-Özalp, Kâzım, Millî Mücadele (1919- 1922), Ankara 1985. I.
13-Öztoprak, İzzet, Türk ve Batı Kamuoyunda Millî Mücadele, Ankara, 1989.
14-Sarıhan, Zeki, Kurtuluş Savaşı Günlüğü, Ankara, 1993, 1996
15-Selek, Sebahattin, Anadolu İhtilâli, İstanbul, 1987 16- Soysal, İsmail, Türkiye´nin Siyasi Antlaşmaları I, Ankara 1983.
17-Tansel, Selahattin, Mondros’tan Mudanya’ya Kadar I-IV, Ankara, 1977,1985.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Uygulama) 10
1. Performans Görevi (Seminer) 30
2. Performans Görevi (Uygulama) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 2 10 20
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5