Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Sosyoloji Teorileri I SOS 205 3 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YAŞAR SUVEREN
Dersi Verenler Doç.Dr. HANDAN AKYİĞİT, Doç.Dr. AYDIN AKTAY,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Hüsna Ergün, 

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere, sosyoloji tarihindeki önemli felsefi doktrinleri ve düşünürleri öğretmek ve klasik sosyoloji tarihi bilgisi vermektir.

Dersin İçeriği

Dersin içeriği: sosyoloji disiplinin doğuşu ve gelişimi, sosyoloji tarihinin temel kavramları, önemli sosyologların fikirleri, sosyolojik düşüncenin diğer bilimlerle ilişkisi, sosyoloji tarihi literatürü.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 .Klasik sosyolojinin geliştiği tarihsel koşulları kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Batı Avrupa sosyal teorisi hakkında bilgi sahibi olur. Tartışma, Örnek Olay, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
3 Klasik dönem toplum bilimcilerinin, sosyolojinin temel kavram ve konularını nasıl kuramsallaştırdıklarını öğrenir. Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Performans Görevi, Ödev,
4 Sosyolojik bakış açısı kazanır. Teorik yaklaşımı öğrenir. Tartışma, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanımı ve içeriği hakkında bilgilendirme
2 Sosyolojik teorinin açığa çıkmasına neden olan toplumsal koşullar Jonathan H. Turner, Leonard Beeghley, Charler H. Powers (2012) “Aguste Comte ve Sosyolojik Teorinin oluşumu”Sosyolojik teorinin Oluşumu çev. Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, İstanbul.ss. 39-51
3 Teorik inşa yaklaşımları ve Avrupa sosyolojisinin temel özellikleri Jonathan H. Turner, Leonard Beeghley, Charler H. Powers (2012) “Herbert Spencer Sosyolojisi” Sosyolojik teorinin Oluşumu çev. Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, İstanbul.ss. 73-107.
4 Auguste Comte Jonathan H. Turner, Leonard Beeghley, Charler H. Powers (2012) “Karl Marx Sosyolojisi” Sosyolojik teorinin Oluşumu çev. Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, İstanbul.ss. 145-177.
5 Karl Marx
6 Karl Marx Jonathan H. Turner, Leonard Beeghley, Charler H. Powers (2012) “Weber Sosyolojisi” Sosyolojik teorinin Oluşumu çev. Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, İstanbul.ss. 213-255.
7 Uygulama örneği: Kapital’in diyalektik yöntemle sunuluş Tarzı
8 Marx’ın etkileri ve Marx'ın teorisine yönelik eleştirileri Jonathan H. Turner, Leonard Beeghley, Charler H. Powers (2012) “Simmel Sosyolojisi” Sosyolojik teorinin Oluşumu çev. Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, İstanbul.ss. 285-312.
9 Max Weber
10 Max Weber
11 Uygulama örneği: Weber'in Protestan ahlakı ve kapitalizm ruhu adlı eserin incelenmesi
12 Weber’in etkileri ve Weber'in sosyolojik teorisine yönelik eleştiriler
13 George Simmel
14 George G. Simmel sosyolojik teorisine yönelik eleştiriler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Jonathan H. Turner , Leonard Beeghley , Charles H. Powers, Sosyolojik Teorinin Oluşumu, Sentez Yayınları. 

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 SOSYOLOJİ TARİHİ Ders Notları 0,07 MB
0 SOSYOLOJİ TARİHİ Tayfun Amman 0,05 MB
0 DOC-20220814-WA0038. Klasik sos.Vize soruları 0,01 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. X
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. X
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. X
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. X
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. X
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. X
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. X
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). X
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. X
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Kısa Sınav 2 20 40
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6