Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Küreselleşme Tartışmaları SOS 403 7 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HACI MUSA TAŞDELEN
Dersi Verenler Prof.Dr. HACI MUSA TAŞDELEN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Osman Aydoğan

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı, küreselleşme olgusunun boyutları hakkında bilgi  vermek, işleyiş ve etkileşim sürecinin bir çözümlemesini yapmaktır. Ayrıca  dünyada ve ülkemizdeki etkilerini ortaya koymaktır. 

Dersin İçeriği

Küreselleşme Üzerine Tanımlama ve Yaklaşımlar, Küresel Sermaye, Küresel Akıntılar ve Yapılar, Küreselleşmede Temel Yönelimler, Küreselleşmenin Kültürel Dinamikleri, Küreselleşme ve Alternatif Modernlikler, Uydu Küreselleşme, Küreselleştirici Güç, Küreselleşme ve Türkiye

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Küreselleşmenin sosyal ve kültürel boyutlarını öğrenir Anlatım, Tartışma, Ödev, Sınav,
2 Küresel süreçler hakkında bilgi sahibi olur. Tartışma, Anlatım, Sınav, Ödev,
3 Küresel kültür ile yerel kültürler arasındaki ilişki biçimlerini kavrar Tartışma, Anlatım, Sınav, Ödev,
4 Küreselleşmede etkili olan dinamiklerin sosyolojik çözümlemesini yapar. Tartışma, Anlatım, Sınav, Ödev,
5 Küreselleşme ve alternatif modernlikler arasındaki ilişkiyle ilgili görüşler Tartışma, Anlatım, Sınav, Ödev,
6 Küreselleşmeyle ilgili terminolojiyi kullanabilecek bilgi düzeyine erişir. Tartışma, Anlatım, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Küreselleşme : Tanımlar ve Yaklaşımlar
2 Küresel Sermayenin Yapısı
3 Küresel Kültürün Boyutları
4 Küreselleşme : Akıntılar ve Yapılar
5 Küreselleşmede Temel Yönelimler: Amerikanlılaştırma, Neo liberalizm ve Emperyalizm
6 Küreselleşmenin Kültürel Dinamikleri
7 Küreselleşme ve Alternatif Modernlik Örneği I : Çin
8 Alternatif Modernlik Örneği II : Hindistan
9 Alternatif Modernlik Örneği III : Almanya
10 Alternatif Modernlik Örneği IV : Macaristan
11 Alternatif Modernlik Örneği V : Şili
12 Uydu Küreselleşme : Güney Kore Örneği
13 Küreselleştirici Güç : Amerikan Dünyası
14 Küreselleşme ve Türkiye
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Falk,F. Yırtıcı Küreselleşme, (Çev. Ali Çaksu) Küre Yayınları, İstanbul, 2001
Huntington, S., Berger, L. P., Bir Küre Bin Bir Küreselleşme,(Çev. Ayla Ortaç), Kitap yayınevi, İstanbul, 2003Ritzer, George, Globalization The Essentials, Wiley-Blackwell, 2011, United Kingdom
Robertson, Roland, Küreselleşme -Toplum Kuramı ve Küresel Kültür, (Çev. Ümit Hüsrev Yolsal), Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 1999
Yılmaz, Aytekin, İkinci Küreselleşme Dalgası, Vadi Yayınları, Ankara, 2004
Özdemir, M. Çağatay, Çokkültürlülük ve Türkiyelilik, Tekağaç yayınları, ankara, 2005
Rugman, Alan, Globalleşmenin Sonu, (Çev. Sedat Eroğlu) MediaCat yayınları, İstanbul, 2004
Bauman, Zygmunt, Küreselleşme-Toplumsal Sonuçları, (Çev. abdullah Yılmaz), Ayrıntı yayınları, İstanbul, 1999
King, A. D., Kültür, Küreselleşme ve Dünya Sistemi, (Çev. Ümit Hüsrev Yolsal/ Gülcan Seçkin) Bilim ve Sanat Yayınları, İstanbul, 1998
Coşkun, Recai, Küreselleşme Türkiye Eksenli Analizler, Beta Yayıncılık, İstanbul, 2002
Topçuoğlu, A., Aktay, Y., Postmodernizm ve İslam, Küreselleşme ve Oryantalizm, Vadi Yayınları, Ankara, 1996
Chossudovsky, Michel, Yoksulluğun Küreselleşmesi, (Çev. Neşenur domaniç), Çiviyazıları, İstanbul, 1999
Turhan, Fatma Sel, Küresel Güçler, (Derleme), Küre Yayınları, İstanbul, 2005

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. X
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. X
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. X
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. X
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. X
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. X
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. X
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). X
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. X
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 85
1. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 45
1. Final 55
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5