Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ayrık Matematik MAT 255 3 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri

Soyut Matematik, Lineer Cebir I, II ve Analiz I, II derslerini almış olması tavsiye edilir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EMRE KİŞİ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi EMRE KİŞİ,
Dersin Yardımcıları

Bölüm araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Sayma olgusunu ve ayrik matematiksel yapilari tanimak, soyut kavramlari kullanarak model kurabilmeyi öğrenmek.

Dersin İçeriği

Temel sayma prensipleri. Kombinatoryal yöntemler, Güvercin Yuvası İlkesi, Permütasyon ve Kombinasyon. Binom Katsayıları ve Pascal Üçgeni. Tümevarım. Özyineleme ve Üreteç Fonksiyonlar. Çizgeler ve Çizge Terminolojisi. Çizge İzomorfizmaları. Ağaç Çizgeler. Hamilton Çizgeleri, Gezgin Satıcı Problemi. Euler Formülü. Parçalama ve Çizgelerin Boyanması. İçerme ve Hariç Tutma Prensipleri. Latin Kareler ve Hall’s Teoremi. Sihirli Kareler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Saymanın temel ilkelerini ifade edebilir ve çeşitli problemlerin çözümünde kullanabilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Permütasyon ve Kombinasyon kavramlarını açıklayabilir ve bu kavramlar yardımıyla konuyla ilgili problemleri çözebilir. Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Tümevarım yöntemini ifade edebilir ve bu yöntemi kullanarak ilgili problemleri çözümleyebilir. Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 . İçerme-dışlama prensibini tanımlayabilir, hangi problemlerin bu prensip ile çözüleceğine karar verebilir ve çözebilir. Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
5 Güvercin yuvası ilkesini anlatabilir, örneklendirebilir ve ilgili problemleri bu ilke ile ilişkilendirerek çözebilir Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
6 Çizge ve ağaç kavramlarını ifade edebilir. Çizgeler ile ilgili köşe, kenar, derece, yol, döngü, bağlantılılık, vb temel kavramları tanımlayabilir.Birçok günlük problemi çizgiler ile ilişkilendirebilir ve çözebilir. Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
7 Euler ve Hamilton turunu açıklayabilir ve bu turların varlığı ile ilgili teoremleri formüle edip, kanıtlayabilir. Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel sayma prensipleri.
2 Kombinatoryal yöntemler, Güvercin Yuvası İlkesi, Permütasyon ve Kombinasyon.
3 Binom Katsayıları ve Pascal Üçgeni.
4 Tümevarım.
5 Özyineleme ve Üreteç Fonksiyonlar.
6 Çizgeler ve Çizge Terminolojisi.
7 Çizge İzomorfizmaları.
8 Ağaç Çizgeler.
9 Hamilton Çizgeleri, Gezgin Satıcı Problemi.
10 Euler Formülü.
11 Parçalama ve Çizgelerin Boyanması.
12 İçerme ve Hariç Tutma Prensipleri.
13 Latin Kareler ve Hall’s Teoremi.
14 Sihirli Kareler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Kenneth H. Rosen, Discrete Mathematics and Its Applications, Seventh Edition, McGraw-Hill.

2. Ian Anderson, A First Course in Discrete Mathematics, 2nd edition, Springer

3. R.P. Grimaldi, Discrete and Combinatorial Mathematics, Addison-Wesley.

4. E.G. Goodaire and M.M. Parmenter, Discrete Mathematics, Prentice Hall

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. X
2 Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. X
4 Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. X
5 Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. X
6 Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. X
7 Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. X
8 Soyut düşünme yeteneğini kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 5 5
Final 1 18 18
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5