Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fraktal Geometri MAT 354 6 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Dönüşümler ve geometriler dersinin alınmış olması tavsiye edilir

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SOLEY ERSOY
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Matematik Bölümü araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Doğadaki nesnelerin geometrik özeliklerini, değişmeyen yapısını tanımak ve teorik olarak açıklayabilmektir.

Dersin İçeriği

Fraktal ve tarihçesi bilinen fraktal örnekleri, Sierpinski, Koch Kartanesi, ters kartanesi, çokgen ve çember fraktallar, uzay dolduran eğriler, tarihi park fraktalı düzlemde dönüşümler I, ölçekler, yansımalar, düzlemde dönüşümler II, ötelemeler, küçültmeler, fraktallarda kendine benzerlik, bazı özel fraktallarda boyut kesirsel boyut Koch eğrisi ve boyutunun hesabı, Minkowski fraktalının boyutu Hausdorff boyutu, bir fraktal eğrinin uzunluğu, kutu sayma metodu ile boyut, benzerlik boyutu, Moran Denklemi, Fraktallara ait doğadaki uygulamalar, Mandelbrot kümesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fraktal geometriye ilişkin temel kavramları tanımlar, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Fraktal inşa edebilir, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev,
3 Fraktalları örnekler, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
4 Fraktal örneklerinin 2 boyutlu Öklid uzayında alt cümleleri olduğunu gösterir, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
5 Doğadaki nesnelerin karakteristik özeliklerini, değişmeyen yapısını tanır, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
6 Böylece doğadaki nesneleri fraktal geometriye uyarlar, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev,
7 Doğadaki nesneleri matematik yönünden değerlendirir. Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fraktal ve Tarihçesi [1] Sayfa 1-3
2 Bilinen Fraktal örnekleri, Sierpinski, Koch Kartanesi, Ters Kartanesi [1] Sayfa 3-13
3 Çokgen ve çember fraktallar, Uzay dolduran eğriler, Tarihi park fraktalı [1] Sayfa 14-19
4 Düzlemde dönüşümler I, ölçekler, yansımalar ötelemeler, küçültmeler [1] Sayfa 20-27
5 Fraktallarda k endine benzerlik, Bazı özel fraktallarda boyut, Kesirsel boyut, Koch eğrisi ve boyutunun hesabı [1] Sayfa 27-34
6 Minkowski fraktalının boyutu, Hausdorff boyutu, [1] Sayfa 34-36
7 Bir fraktal eğrinin uzunluğu, kutu sayma metodu ile boyut, [1] Sayfa 36-54
8 Benzerlik boyutu, Moran Denklemi [1] Sayfa 55-63
9 Bazı uygulamalar ve ara sınav
10 Fraktallara ait doğadaki uygulamalar I, insan vücudu [1] Sayfa 65-66
11 Fraktallara ait doğadaki uygulamalar II, bitkiler [1] Sayfa 67-68
12 Fraktallara ait doğadaki uygulamalar III, galaksiler, Saturn´un halkaları [1] Sayfa 68-71
13 Fraktallara ait doğadaki uygulamalar IV, nüfus artması, dinamik sistemler [1] Sayfa 74-94
14 Fraktallara ait doğadaki uygulamalar IV, nüfus artması, bulutlar [1] Sayfa 94-95
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Hacısalihoğlu, H. Hilmi N. YAZ, Fraktal Geometri, Ankara Universitesi, 2004.

Ders Kaynakları

[2] Edgar, G. Ölçüm, Topoloji ve Fraktal geometri, Çeviri, Ankara, 2006.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. X
2 Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. X
4 Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. X
5 Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. X
6 Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. X
7 Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. X
8 Soyut düşünme yeteneğini kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 7 14
Ödev 1 8 8
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 111
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,44
Dersin AKTS Kredisi 4