Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kolloit ve Yüzey Kimyası KIM 468 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri Bölüm Anabilim Dallarına ait temel mesleki derslerin alınmış olması tavsiye edilir.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT TEKER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Bölüm Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kimya öğrencilerine kolloidal sistemleri ve yüzey kimyasını anlayabilmesi için gerekli bilgi ve kavramları kazandırmak.
Dersin İçeriği Kolloit kimyasının önemi, dispers sistemlerin özellikleri; Kolloitlerin ve kolloidal sistemlerin sınıflandırılmaları; Kolloidal dispersiyonların kararlılığı; Kolloidal çözeltilerin hazırlanma ve saflaştırılmaları; Kolloidal çözeltilerin yüzey gerilimi ve vizkozitesi; Kolloidal sistemlerde kinetik ve optik özellikler; Kolloidal sistemlerde yüzey ve elektrokinetik olaylar; Liyofob ve liyofilik sollerin kararlılığı; Emülsiyonlar, köpükler, aerosoller, katı soller ve makromoleküler koloitler; Yüzey aktif maddelerin özellikleri ve sınıflandırılmaları; Sıvı-gaz, katı-gaz, sıvı-sıvı, katı-sıvı arayüzeyleri; Yüklü arayüzeyler ve zeta potansiyeli; Elktriksel çift tabaka ve kolloidal sistemler için önemi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kolloidal sistemlerin ve yüzey kimyasının temel prensiplerini tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 Kolloidal sitemleri sınıflandırır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
3 Kolloidal sitemlerin hazırlanması ve korunmasını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
4 Kolloidal sistemlerin farklı özelliklerini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Performans Görevi,
5 Yüzey aktif madde türleri ve uygulamalarını karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
6 Yüklü arayüzeyleri ve farklı koloidal sistemler için önemini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kolloit kimyasının önemi, dispers sistemlerin özellikleri [1] Sayfa 1-4; [2] Sayfa 1-12
2 Kolloitlerin ve kolloidal sistemlerin sınıflandırılmaları [1] Sayfa 4-10; [2] Sayfa 12-16
3 Kolloidal dispersiyonların kararlılığı [1] Sayfa 86-101
4 Kolloidal çözeltilerin hazırlanma ve saflaştırılmaları [1] Sayfa53-74; [2] Sayfa 18-28
5 Kolloidal çözeltilerin yüzey gerilimi ve vizkozitesi [1] Sayfa 103-124; [2] Sayfa 55-79
6 Kolloidal sistemlerde kinetik ve optik özellikler [1] Sayfa 13-20, 39-50; [2] Sayfa 29-54
7 Kolloidal sistemlerde yüzey ve elektrokinetik olaylar [1] Sayfa 21-32; [2] Sayfa 98-124
8 Liyofob ve liyofilik sollerin kararlılığı [1] Sayfa 153-184
9 ARASINAV
10 Emülsiyonlar, köpükler, aerosoller, katı soller ve makromoleküler kolloitler [1] Sayfa 201-255; [2] Sayfa 140-176
11 Yüzey aktif maddelerin özellikleri ve sınıflandırılmaları [3] Sayfa 1-45; [4] Sayfa 425-427
12 Sıvı-gaz, katı-gaz, sıvı-sıvı, katı-sıvı arayüzeyleri [3] Sayfa 97-108; [4] Sayfa 420-452
13 Yüklü arayüzeyler ve zeta potansiyeli [4] Sayfa 454-463
14 Elktriksel çift tabaka ve kolloidal sistemler için önemi [4] Sayfa 454-463
Kaynaklar
Ders Notu [1] ERKUT, H., TÜZÜN, Ş., Kolloid Kimya, Güryay Matbaacılık, İstanbul, 1984.
Ders Kaynakları [2] ÜNERİ, S., Asıltılar Kimyası, Ankara Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları, No:133, 2. Baskı, Ankara, 1982.
[3] BAYKUT, S., BİRAN, M., Yüzey Aktif Maddeler ve Fizikokimyası, İstanbul Üniversitesi Yayınları, Sayı: 3385, İstanbul, 1986.
[4] CEBE, M., Fizikokimya,Cilt 1, Bölüm V-XI, Uludağ Üniversitesi Basımevi, Bursa, 1987.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi.
2 Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. X
3 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. X
4 Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi.
5 Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. X
6 Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. X
7 Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi X
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi.
9 Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci.
10 Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması
11 Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti.
12 Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. X
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5