Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer | TBP 500 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN KALELİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Araştırmanın temel yapısını öğrenmek, Çeşitli araştırmaları inceleyerek araştırmaların yapılarını analiz etmek, Araştırma çalışmasının bileşenlerini bilmek, Araştırma çalışmasının bileşenlerinin çeşitli çalışmalarda nasıl kullanıldığını incelemek. |
Dersin İçeriği | Sağlık araştırmalarına giriş ve temel kavramlar, sağlık alanında araştırma türleri, araştırma planlaması ve aşamaları, örnekleme yöntemleri ve uygun örneklem büyüklüğünün belirlenmesi, araştırmalarda hata kaynakları ve bunları önleme yöntemleri, bilimsel araştırma planının/önerisinin hazırlanması, bilimsel makalenin yazımında ve makale incelenmesinde dikkat edilecek noktalar, biyomedikal araştırma, amaçlarına ve yöntemlerine göre araştırmalar, araştırmada etik konular; lab. çalışmaları, hayvan deneyleri, saha araştırmaları/epidemiyolojik çalışmalar, klinik araştırmalarda (girişimsel olan ve olmayan) temel etik konular, aydınlatılmış onam, araştırmacı- gönüllü (sağlıklı/hasta) ilişkisi, araştırma gönüllüleri, gönüllü seçimi, hakları, yeterliği olmayan (savunmasız/örselenebilir) gönüllüler, ülkemizde araştırma ve yayın etiği ile ilgili yasal mevzuatın ve etik kodların değerlendirilmesi, alıntılama ve kaynak gösterimi, tez önerisi hazırlama kılavuzu, seminer. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Araştırmanın prensipleri | Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
2 | Seminer | Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, | Portfolyo, Ödev, Sözlü Sınav, |
3 | Makale, Proje v.b yazma | Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, | Performans Görevi, Portfolyo, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | SAĞLIK ARAŞTIRMALARINA GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR | Ders notları ve kaynak araştırması |
2 | SAĞLIK ALANINDA ARAŞTIRMA TÜRLERİ | Ders notları ve kaynak araştırması |
3 | ARAŞTIRMA PLANLAMASI VE AŞAMALARI | Ders notları ve kaynak araştırması |
4 | ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ VE UYGUN ÖRNEKLEM BÜYÜKLÜĞÜNÜN BELİRLENMESİ | Ders notları ve kaynak araştırması |
5 | ARAŞTIRMALARDA HATA KAYNAKLARI VE BUNLARI ÖNLEME YÖNTEMLERİ | Ders notları ve kaynak araştırması |
6 | BİLİMSEL ARAŞTIRMA PLANININ/ÖNERİSİNİN HAZIRLANMASI | Ders notları ve kaynak araştırması |
7 | BİLİMSEL MAKALENİN YAZIMINDA VE MAKALE İNCELENMESİNDE DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR | Ders notları ve kaynak araştırması |
8 | BİYOMEDİKAL ARAŞTIRMA, AMAÇLARINA VE YÖNTEMLERİNE GÖRE ARAŞTIRMALAR | Ders notları ve kaynak araştırması |
9 | ARAŞTIRMADA ETİK KONULAR; LAB. ÇALIŞMALARI, HAYVAN DENEYLERİ, SAHA ARAŞTIRMALARI/EPİDEMİYOLOJİK ÇALIŞMALAR, KLİNİK ARAŞTIRMALARDA (GİRİŞİMSEL OLAN VE OLMAYAN) TEMEL ETİK KONULAR | Ders notları ve kaynak araştırması |
10 | AYDINLATILMIŞ ONAM, ARAŞTIRMACI- GÖNÜLLÜ (SAĞLIKLI/HASTA) İLİŞKİSİ, ARAŞTIRMA GÖNÜLLÜLERİ, GÖNÜLLÜ SEÇİMİ, HAKLARI, YETERLİĞİ OLMAYAN (SAVUNMASIZ/ÖRSELENEBİLİR) GÖNÜLLÜLER | Ders notları ve kaynak araştırması |
11 | ÜLKEMİZDE ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİ İLE İLGİLİ YASAL MEVZUATIN VE ETİK KODLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ | Ders notları ve kaynak araştırması |
12 | ALINTILAMA VE KAYNAK GÖSTERİMİ | Ders notları ve kaynak araştırması |
13 | TEZ ÖNERİSİ HAZIRLAMA KILAVUZU | Ders notları ve kaynak araştırması |
14 | SEMİNER | Ders notları ve kaynak araştırması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Sözlü Sunum ve kitaplar |
Ders Kaynakları | Ders notları ve internet kaynakları. Sünbüloğlu V, Sünbüloğlu K. Sağlık bilimlerinde araştırma yöntemleri. 2016. Hatipoğlu Basım Yayım San.T.L.İ., ANKARA Prof. Dr. Şener Büyüköztürk, Doç. Dr. Ebru Kılıç Çakmak, Yrd. Doç. Dr. Özcan Erkan Akgün, Doç. Dr. Şirin Karadeniz, Dr. Funda Demirel. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 2020, Pegem Yayıncılık |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hücre Biyolojisini öğrenir. | X | |||||
2 | Kanserin moleküler temelini öğrenir. | X | |||||
3 | Hücre teknolojisini öğrenir | X | |||||
4 | Gen teknolojilerini öğrenir. | X | |||||
5 | Hastalıkların moleküler temelini öğrenir. | X | |||||
6 | Bilimsel araştırma | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 10 |
1. Proje / Tasarım | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 6 | 6 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 6 | 12 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 5 | 5 | 25 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |