Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer UYP 600 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. REMZİ ALTUNIŞIK
Dersi Verenler Prof.Dr. REMZİ ALTUNIŞIK,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Volkan GÖKTAŞ

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilerin bilim ve bilim felsefesi konusunda temel bilgilere sahip olmasını sağlamak, bilimsel bir çalışmayı (makale, bildiri, rapor, kitap) tasarlamak, yürütmek ve raporlandırmak, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin temel mantığını kazanmak ve sorgulayıcı, araştırıcı bir düşünme biçimi kazandırmaktır.

 

Dersin İçeriği

Bilimsel bir araştırmanın yürütülmesinde izlenmesi gereken temel süreç ve yöntemler doktora seviyesi temelinde ele alınmakta ve tartışılmaktadır. Tüm öğrenciler bilimsel bir araştırma sürecini kapsayan bir araştırma önerisi hazırlama konusunda yetkinliklerini göstermelerine yardımcı olacak bir şekilde uygulamalı bir ders amaçlanmaktadır. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilim ve bilim felsefesi ile yöntem bilgisi arasındaki ilişkiyi anlayabilme ve yorumlayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Yöntem hakkında öğrenilenleri araştırma konusu belirlerken ve herhangi bir araştırma sürecinde kullanabilme Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Araştırmanın odağındaki konuyla ilgili daha önce yapılmış görgül ve kavramsal çalışmaları sorgulama ve yapılacak araştırma ile ilişkilendirme Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 Araştırma soru ve hipotezlerini sınıflandırabilme ve bu doğrultuda araştırma için uygun araştırma hipotez ve sorularını formüle edebilme Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
5 Bağlamına uygun bir araştırma süreci tasarlayabilme ve araştırma stratejisi önerebilme Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
6 Araştırma bulgularını tartışarak uygun şekilde raporlaştırabilme Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
7 Bilimsel üslubun ne olduğu ile ilgili bir kavrayış geliştirme Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Bilim Felsefesi, Bilgi ve Bilimsel Bilgi Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 3-16)
2 Araştırma Problemlerinin Belirlenmesi Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 19-45)
3 Eleştirel Kaynak Taraması Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 47-53)
4 Araştırma Soru ve Hipotezlerinin Oluşturulması Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 55-62)
5 Araştırma Stratejisinin Belirlenmesi Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 62-70)
6 Araştırma Evreni ve Örnekleme Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 129-142)
7 Araştırma İçin İkincil Verilerin Derlenmesi Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 73-91)
8 Araştırma İçin Birincil Verilerin Derlenmesi: Anketler Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 73-91)
9 Araştırma İçin Birincil Verilerin Derlenmesi: Gözlem ve Mülakat Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 98-102)
10 Araştırmada Ölçüm ve Ölçekler Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 107-126)
11 Temel Veri Analiz Yöntemleri Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
12 Raporlama: Araştırma Raporunun İçeriği Herhangi bilimsel çalışmalara göz atılması (s. 333-348)
13 Raporlama: Araştırma Raporunun Şekil Şartları Dergi, Fakülte, Enstitü Yazım Kurallarına Bakılması
14 Sonuç: Başarılı Bir Bilimsel Çalışma İçin İpuçları Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Dersin öğretim üyesi tarafından hazırlanmış olan ders notları 

Coşkun,R. Altunışık, R. Yıldırım, E. ve Bayraktaroğlu, S. (2015) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, 8. Baskı, Sakarya Kitabevi.

 

Ders Kaynakları

Johann Mouton ve HC Marais (1996), Basic Concepts in the methodology of Social Sciences, HSRC Publishers.

Saunders, M. Lewis, P. and Thornhill, A. (1997) Research Methods for Business Students, London: Financial Times
Sekaran, U. (1992) Research Methods for Business, Canada: John Wiley & Sons, 2nd Edition.
Gökçe, B. (1992) Toplumsal Bilimlerde Araştırma, Ankara: Savaş Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uygulanabilir / yayınlanabilir akademik sonuçlar X
2 İleri düzey araştırma ve analiz metodolojilerinin uygulanar X
3 Orijinal konularda derinlemesine eleştirel literatür araştırması yapar X
4 İlgili alanda araştırma yapmak ve literatürdeki boşlukları belirler X
5 Etik konular hakkında farkındalık X
6 Araştırma etiği taahhüdü X
7 İleri düzeyde teorik/pratik bilgi sahibi olur X
8 Alandaki ilgili teori ve kavramların eleştirel inceler X
9 Kendisine verilen bir konuda ders içeriği tasarlayabilir ve aktarabilir X
10 Hedef kitleye ve amaca uygun retorik stratejiler kullanır X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 35
1. Ödev 40
1. Performans Görevi (Seminer) 25
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
Dersin AKTS Kredisi 6