Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Radyo Programcılığı GZT 046 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. GÜRKAN KILIÇ
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. ŞEBNEM CEYLAN APAYDIN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Radyonun diğer kitle iletişim araçlarına göre avantaj ve dezavantajlarını anlatmak, hedef kitleye ulaşabilmek için radyonun nasıl kullanabileceğini göstermek, radyo program türlerini ve özelliklerini öğretmektir.

Dersin İçeriği

Radyo yayıncılığının Dünya' daki ve Türkiye' deki gelişimi hakkında bilgi vermek, radyo yayınlarının ve izleyicilerinin özelliklerini öğretmek, radyonun diğer kitle iletişim araçlarına göre avantaj ve dezavantajlarını anlatmak, radyoda program türleri hakkında bilgi vermek, radyo programı öneri formu ve radyo metni yazımı konusunda bilgi vermek, röportaj ve türleri hakkında bilgi vermek ve bir radyo istasyonunda çalışabilmek için gerekli teorik altyapıyı sağlamak amacıyla bilgi aktarımında bulunmak dersin içeriğini oluşturmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Radyo programcılığına ilişkin yapım unsurları ve aşamalarını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav,
2 Sesin medya dili açısından önemini kavrar. Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
3 Dijital ses tasarımı tekniklerini kullanmayı öğrenir. Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
4 Bir radyo programını nasıl tasarlayacağını ve kurgulayacağını öğrenir. Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
5 Gerçekleştireceği projelerle kolektif çalışma becerisini geliştirir. Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, beklentilerin ve dersin gereklerinin aktarılması
2 Radyo Programcılığının Tarihi
3 Radyo Yayıncılığında Program Türleri
4 Radyo Programcılığının Temel Kavramları
5 Radyoya İlişkin Teknik Kavramlar
6 Program Yapım Aşamaları
7 Program Metninin Hazırlanması
8 Ara sınav
9 Program Öneri Formlarının Hazırlama
10 Program Öneri Formlarının Değerlendirilmesi
11 Ayrıntılı İçerik Planı Oluşturulması
12 Program Metni Taslağının Hazırlanması
13 Proje Metinlerinin Hazırlanması
14 Dersin Genel Değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Metin Kasım (2014), Radyo Programcılığı, Literatürk Academia
Walter Benjamin (2018), Radyo Benjamin, Çev. Cemal Ener, Elif Okan Gezmiş, Metis Yayınları
Halil R. Güven (2016), Radyo Program Yapımı ve Radyo Yayıncılığı, İmaj Yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. X
2 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. X
3 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. X
4 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. X
5 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. X
6 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. X
7 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. X
8 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. X
9 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. X
10 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. X
11 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. X
12 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. X
13 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. X
14 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. X
15 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. X
16 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir. X
17 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. X
18 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. X
19 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. X
20 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. X
21 X
22 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. X
23 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. X
24 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. X
25 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. X
26 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. X
27 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. X
28 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. X
29 X
30 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 50
1. Ödev 15
1. Ara Sınav 10
1. Proje / Tasarım 25
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 2 2 4
Ara Sınav 2 2 4
Final 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 5 5 25
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 5