Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klinik Yönetimi ve Ergonomi DIS 312 6 1 + 0 1 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ELİF GÜL AYDIN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ELİF GÜL AYDIN, SULTAN KAYA,
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Hakan AKIN

Doç. Dr. Emine Gülşah Göktolga AKIN

Dr. Öğr Üyesi Neslihan YILMAZ 

 

 

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Diş hekimliği mesleki uygulama ergonomisini öğretmek.

Dört elle uygulanan diş hekimliği tekniğini öğretmek.

Diş hekimliğinde yardımcı personel, diş teknisyeni gibi ekip paydaşları ile çalışma ilkelerini anlatmak.

öğrenciye muayenehane planlamasını ve personel eğitimini öğretmek

öğrenciye dişhekimliği meslek hastalıkları hakkında bilgi vermek

Dersin İçeriği

Diş hekimliği ergonomisi.

Sağlık çalışanlarının riskleri.

Dört elli diş hekimliği uygulamaları.

Sağlık işletmelerinde gerekli yönetim şeması

Klinik içerisindeki hareketlerin sınıflandırılması ve konumlandırma.

Çene segmentlerine göre çalışma pozisyonlarının belirlenmesi.

Diş hekimliğinde ekip çalışması ve ekip üyelerinin görevleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1. Sağlık işletmelerinde gerekli yönetim şemasını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
2 Ergonominin anlamını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
3 Ergonominin dişhekimliği ile ilişkisini anlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
4 Kas iskelet sistemi hastalıklarını bilir ve korunma yöntemlerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
5 muayenehane açmak için izleyecekleri bürokratik yollar ve koşulları bilir. Muayanehane işletmeciliğini öğrenir. Muayenehanelerin optimum şartları ve dizaynlarının, hekim ve hasta açısından önemi aktarılmaktadır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
6 Muayenehanelerin optimum şartları ve dizaynlarının, hekim ve hasta açısından önemini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
7 Öğrenci çalışma hayatında karşılaşabileceği sorunlara karşı çözümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ergonominin tanımı, amacı tarihçesi temel elemanları
2 Ergonomide insana ait faktörler
3 Anatomi ve ergonomi ilişkisi
4 Diş hekimliğinde ergonomik çalışma pozisyonları
5 Diş hekimliğinde ergonomik çalışma pozisyonları
6 Dört elle çalışma prensipleri, dört elli diş hekimliği
7 Dört elle çalışma prensipleri, dört elli diş hekimliği
8 kısa sınav
9 Çalışma ortamının fizik şartları
10 ARA SINAV
11 Diş Hekimliğinde muayenehane yönetimi
12 Diş Hekimliğinde muayenehane yönetimi
13 Muayenehane yönetiminde hasta kayıtları, mali kayıtlar ve görüntüleme sistemleri ve kayıtları
14 Dental klinik, muayenehane temel yerleşim prensipleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kerem Engin AKPINAR.Diş hekimliğinde Ergonomi ve Muayenehane Yönetimi. Cumhuriyet Ünv Yayınları

Mehmet Ali Kılıçarslan. Dört elli diş hekimliğinde yardımcı personel ve klinik yöntemi. Palme

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleğin gerektiği, tüm temel tıp bilimleri alanında bilgi ve donanıma sahiptir, klinik ve sosyal bilimlere ait bilgileri edinmiştir ve bunları tüm meslek hayatı boyunca uygular. Diş hekimliği tarihi, tıp ahlakı ve adli diş hekimliği konusunda gereken ölçüde bilgi ve hassasiyete sahiptir. X
2 Diş hekimi olarak, ağız, çene, diş ve tüm oral dokuların, hücre, doku, organ ve sistem bazında yapı ve fonksiyonlarını tanımlar. X
3 Hastaların tıbbi durumlarının, semptomlarının, laboratuvar sonuçlarının ve ilaç etkileşimlerinin değerlendirmesini yapar. Çeşitli sistemik hastalıklar ve bunlarla ilişkili ağız ve diş hastalıklarının tedavi yollarını bilir ve bu tip durumlarda alınması gereken önlemleri uygular. X
4 Ağız, çene, diş ve tüm oral dokularda oluşabilen yapı ve fonksiyon değişikliklerini değerlendirir, tanı koyar ve teşhis ve tedavi planlaması yapar. X
5 Çocuk ve yetişkinlerde tüm koruyucu, önleyici işlemleri bilir, klinikte uygulayabilir ve hasta takibi yapabilir. X
6 Toplum ağız, diş sağlığı koruyucu ve destekleyici işlemleri bilir ve hazırlanmış program ve projelere katılabilir, uygulayabilir. X
7 Tüm ağız, çene, diş ve oral dokuları ilgilendiren hastalıkların, anomalilerin, bozuklukların tedavilerinde disiplin içi ve disiplinler arası tedavi planlamalarında yer alır, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek tedaviler yapar, gerektiğinde alanında uzman sağlık çalışanlarından görüş ve yardım alır. X
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesi çerçevesinde, diş hekimliği bilgilerini takip eder, mesleki ve akademik alanlarda öğrendiği güncel bilgileri kullanır. X
9 Diş hekimliği alanında teknik ekipmanı, teşhis ve tedaviye özgü olan cihaz ve aletleri ve malzemeleri tanır ve etkili bir şekilde kullanır. X
10 Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ile ve bulunduğu ortamda çalışan kişilerle her türlü iletişiminde etik kurallar çerçevesinde güven ve saygıya dayalı nitelikli iletişim kurar. Hasta mahremiyetine, enfeksiyon kontrolüne, radyasyon güvenliği ve tıbbi atık yönetmeliklerine uygun davranır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 30
1. Ödev 10
2. Ödev 10
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 2 1 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 47
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 1,88
Dersin AKTS Kredisi 2