Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk İşaret Dili OEO 207 3 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok 

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ASLAN BAĞCI
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Damla ALTIN

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Türkçe İşaret Dili'nin alfabesi, temel kelime ve dilbilgisi yapılarını öğreterek dersi alan öğrencilerin işitme yetersizliği olan bireylerle bu dil aracılığıyla iletişim kurmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Dünyada ve Türkiye’de işaret dili; Türk İşaret Dili ve özellikleri; harfler, tanımlar ve kullanım; kendisi ile ilgili işaretler, çevre ile ilgili işaretler, cümle kurma, sayılar ve matematik işaretleri; Türk İşaret Dili dil bilgisi kavramları; Türk İşaret Dili ile karşılıklı konuşma.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk İşaret Dilinin tanımını yaparak özelliklerini açıklar. Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Performans Görevi, Sözlü Sınav, Sınav, Ödev,
2 El ve parmak şekilleri, ellerin vücuda göre konumu, mimiklerin fonksiyonu, tek ve çift el kullanım, işaretlerin Türkçeyle ilişkisi, İşareti anlamlandırma özgün anlatım biçimi, El-beden uyumu Yüz ifadesi-mesaj uyumu, işaret diliyle sözlü dili beraber kullanma, dudak hareketlerini abartmama konularında gerekli becerileri gösterir. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
3 Selamlaşma hal hatır sorma, karşı tarafı anlama, duygu ve düşünceleri aktarma konusunda gerekli performansı gösterir. Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
4 TİD kullanarak işitme engelli bireyle iletişim kurabilir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Bireysel Çalışma, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanışma ve Derse Giriş İŞİTME YETERSİZLİĞİ Kaynakların ilgili bölümleri
2 Etkili İletişim İşaret Dili Alfabe Selamlaşma Ve Tanışma Ders Notları
3 Sık Kullanılan İfadeler Ders Notları
4 Duygular, Aile Ve Çevresi, Renkler Ders Notları
5 Sayılar, Zaman Ders Notları
6 Havalar Giysiler Ders Notları
7 Zıt Kavramlar Ders Notları
8 ARA SINAV Ders Notları
9 Okullar, Ulaşım, Seyahat Alışveriş Ders Notları
10 Yemek İçmek, Sağlık Hastalık Ders Notları
11 Meslekler Hobiler Ders Notları
12 Sporlar Ev Bölümleri /Eşyaları Ders Notları
13 Sık Kullanılan İfadeler Son Ders Notları
14 Dönem Sonu Sınavı Ders Notları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Türk işaret Dili sözlüğü,MEB

Murat Atila,Konuşan Eller,Temel İşaret dili

Türk İşaret Dili,Birinci Seviye Eğitim Programı,Denizli İşitme Engelliler Derneği

Türk İşaret Dili Sözlüğü,MEB

Murat Atila,Konuşan Eller,Temel İşaret Dili

Türk İşaret Dili,Birinci Seviye Eğitim Programı,Denizli İşitme Engelliler Derneği

Türk İşaret Dili Sözlüğü,MEB

Murat Atila,Konuşan Eller,Temel İşaret Dili

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Sözlü Sınav 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
2. Performans Görevi (Uygulama) 15
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Sözlü Sınav 1 4 4
Performans Görevi (Uygulama) 2 6 12
Final 1 10 10
Ara Sınav 1 8 8
Toplam İş Yükü 82
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,28
Dersin AKTS Kredisi 3