Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Eğitim Tarihi EBB 205 3 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BURAK ÇITIR
Dersi Verenler Doç.Dr. SUBHAN EKŞİOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

İlk Türk Devletlerinden itibaren günümüze kadar geçen süreçte  eğitim, eğitim yapısı ve eğitim sistemlerini ve süreçleri irdeleyerek tanımak ve anlamak 

Dersin İçeriği

Türk eğitim tarihinin konusu, yöntemi, kaynakları, ilk Türk devlerinde eğitim, ilk Müslüman Türk devletlerinde eğitim, Selçuklular ve Anadolu beyliklerinde eğitim, Osmanlı devletinde eğitim: İlk yenileşme hareketlerine kadar eğitim sistemi, Eğitimde yenileşme hareketleri, Tanzimat döneminden Cumhuriyet dönemine kadar eğitim, Cumhuriyet döneminde eğitim.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk Eğitim Tarihinin gelişimsel süreçleri bilgisi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Eğitimi tarihi bilmenin, birey ve öğretmenlik mesleği açısından önemini gerekçeleri ile açıklayabilme. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 İslamiyet öncesi Türk eğitim sisteminin özelliklerini açıklayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 İslamiyet öncesi ve İslamiyet sonrası Türk eğitim sistemini benzerlikleri ve farklılıkları açısından karşılaştırabilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Cumhuriyet sonrası Türk Eğitim sisteminde meydana gelen değişimleri analiz edebilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
6 Yakın dönem Türk Eğitim sistemini yorumlayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarih, Eğitim tarihi kavramları, Eğitim Tarihinin kapsamı, yöntemi ve kaynakları
2 İslamiyet öncesi Türk devletlerinde eğitim
3 İlk Müslüman Türk devletlerinde eğitim
4 Selçuklularda ve Anadolu beyliklerinde eğitim
5 Osmanlılar döneminde eğitim (Kuruluştan ilk yenileşme hareketlerine kadar)
6 İlk yenileşme hareketleri döneminde eğitim
7 Osmanlılarda azınlık ve yabancı okulları
8 Tanzimat döneminde eğitim
9 Ara sınav
10 I. Meşrutiyet, Mutlakiyet ve II. Meşrutiyet dönemlerinde eğitim
11 Milli mücadele döneminde eğitim
12 Cumhuriyet döneminde eğitim-I (1923-1950)
13 Cumhuriyet döneminde eğitim-II (1950’den günümüze)
14 21. yy.da eğitim felsefesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Akyüz, Y. (2016). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem Akademi.

Binbaşıoğlu, C. (2009). Başlangıçtan günümüze Türk eğitim tarihi. Ankara:    Anı.

Güven, İ. (2014). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem Akademi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır.
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 15
1. Ara Sınav 60
2. Kısa Sınav 15
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 5 5
Proje / Tasarım 1 3 3
Toplam İş Yükü 75
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3
Dersin AKTS Kredisi 3