Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilgiler Öğretimi II SBE 306 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEVGİ COŞKUN KESKİN
Dersi Verenler Prof.Dr. SEVGİ COŞKUN KESKİN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Sosyal Bilgiler eğitimiyle ilişkili yöntemler, beceriler, etkinlikler, mikro öğretim, okul dışı öğrenme vb. uygulamalarla ilgili öğretmen adaylarının yetkin olması dersin öncelikli amacıdır.  

Dersin İçeriği
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan yöntemleri bilme; Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Sözlü Sınav,
2 Sosyal bilgilere özgü becerileri açıklama; Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
3 okul dışı öğrenme ortamlarını derste kullanma; Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
4 Sosyal bilgiler öğretimine uygun materyal, yöntem ve teknikleri kullanma; Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
5 Sosyal bilgiler dersine uygun etkinlik tasarlama ve uygulama; Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
6 sosyal bilgilerde ölçme ve değerlendirme konusunu bilme; Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
7 Sosyal bilgiler derslerinde mikro öğretimi açıklama ; Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal Bilgiler Programının Yapısı
2 Sosyal Bilgiler Programının Yapısı
3 Sosyal Bilgiler öğretiminde yöntem
4 Sosyal bilgiler öğretimde güncel yaklaşımlar
5 alana özgü becerilerin öğretimi
6 alana özgü becerilerin öğretimi
7 okul dışı öğrenme ortamları
8 okul dışı öğrenme ortamları
9 Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılacak materyal, yöntem, teknik ve etkinliklerin uygulamalı işlenmesi
10 Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılacak materyal, yöntem, teknik ve etkinliklerin uygulamalı işlenmesi
11 Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılacak materyal, yöntem, teknik ve etkinliklerin uygulamalı işlenmesi
12 Ölçme ve değerlendirme uygulamaları
13 Ölçme ve değerlendirme uygulamaları
14 Mikro öğretim uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Çelikkkaya T., Demirbaş Ç.Ö., Yıldırım T., Yakar H.. Sosyal Bilgiler Öğretimi 2. Pegem. 2019
Bayram Tay, Adem Öcal. Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi. Pegem, 2008
Musfafa Safran. Sosyal Bilgiler Öğretimi. Pegem. 2015.
Şimşek, Kaymakçı. Okul Dışı Sosyal Bilgiler Öğretimi. Pegem. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır.
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar.
3 3. Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar.
4 4. Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar.
5 5. Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar.
6 6. Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular
7 7. Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar.
8 8. Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar X
9 9. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir X
10 10. Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
11 11. Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir X
12 12. Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
13 13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
14 14. Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. X
15 15. Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 35
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 35
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 3 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 3 16 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5