Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mathematıcs Learnıng and Teachıng Approaches IME 201 3 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MİTHAT TAKUNYACI
Dersi Verenler Doç.Dr. MİTHAT TAKUNYACI,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör.Dr. EMİNE NUR BİLGİÇ

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Introduction and evaluation of teaching-learning approaches related to mathematics education.

Dersin İçeriği

Theoretical and conceptual approaches to the learning-teaching process, special methods, strategies, techniques and rules in mathematics. Critical analysis of materials and resources in the subject area related to methods and techniques used in mathematics teaching.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 To know the basic concepts of mathematics learning and teaching Lecture, Question-Answer, Discussion, Brain Storming, Testing, Homework,
2 Explain the importance of mathematics teaching and learning Lecture, Question-Answer, Discussion, Brain Storming, Testing, Homework,
3 Identify and analyze the problems faced by students during the teaching of mathematics courses. Question-Answer, Discussion, Group Study, Brain Storming, Testing, Homework,
4 Apply new approaches to mathematics teaching Question-Answer, Discussion, Demonstration, Testing, Homework, Project / Design,
5 To be able to prepare sample activities and applications that can be used in Mathematics Teaching courses Lecture, Discussion, Group Study, Brain Storming, Self Study, Testing, Homework, Project / Design,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 The nature of mathematics and mathematical thinking
2 Meaning of mathematics learning and teaching
3 Purpose and principles of mathematics teaching
4 Basic skills in mathematics teaching
5 Current trends and problems in mathematics teaching
6 Reflections of learning and teaching approaches to mathematics teaching
7 The use of appropriate methods and environments in mathematics teaching
8 Midterm 1
9 Effective components of mathematics teaching
10 Social, cultural and economic view of mathematics teaching
11 Examples of in-class applications
12 Examples of in-class applications
13 Examples of in-class applications
14 Examples of in-class applications
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
  • Altun, M. (2012). İlköğretim 2. kademe (6, 7, 8. sınıflarda) Matematik Öğretimi. Bursa: Alfa Aktüel yayınları.
  • Baki, A. (2007). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi. Ankara: Derya yayınları.
  • Baki, A. (2018). Matematiği Öğretme Bilgisi. Ankara: Pegem Akademi.

  • MEB (2018). Matematik dersi öğretim programı (1.-8. sınıflar) . Ankara: MEB.
  • Rock, D. & Brumbaugh, D. K. (2017). Lise Matematik Öğretimi (Çev. Z. Yılmaz, S. Baştürk, H. Kılıç). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Van de Walle, J., Karp, K. S. & Bay-Williams, J. M. (2013). İlkokul ve ortaokul matematiği. Gelişimsel yaklaşımla öğretim. (Çev. Ed. S. Durmuş). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 X
2 X
3 X
4 X
5 X
6 X
7 X
8 X
9 X
10 X
11 X
12 X
13 X
14 X
15 X
16 X
17 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 20
1. Ara Sınav 40
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) 14 2 28
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) 14 2 28
Mid-terms 1 6 6
Quiz 1 4 4
Assignment 1 3 3
Final examination 1 5 5
Project / Design 1 4 4
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3