Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocukta Davranış Yönetimi ECE 003 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HİLAL İLKNUR TUNÇELİ
Dersi Verenler Doç.Dr. HİLAL İLKNUR TUNÇELİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı erken çocukluk döneminde davranış yönetimi ve olumlu davranış geliştirme konusunda bilgi ve deneyim kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Çocuklarda olumlu ve olumsuz davranışları belirleme, tanımlama; olumlu davranışları desteklemeye, olumsuz davranışları söndürmeye yönelik teknikleri öğrenme; davranış yönetiminde öğretmen ve ebeveyn tutumları; davranış yönetimi için ev ve okul ortamlarının düzenlenmesi; sınıfta görülen problem davranışlara yönelik uygulama örnekleri geliştirme, değerlendirme

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Erken çocuklukta davranış yönetimi kavramlarını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Yeni olumlu davranış öğretme ve destekleme yöntemlerini (ipuçları, pekiştireçler, ortam düzenleme, vb.) bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Erken çocuklukta davranış yönetiminde aile-öğretmen ve çevrenin önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Olumlu davranış geliştirme için gerekli eğitsel düzenlemeleri yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Davranışın Gelişimi Bireysel Özellikler ve Davranış Ders Notları- İlgili akademik kaynaklar-İlgili Slaytlar-Referanslar
2 Davranış Üzerindeki Kültürel Etkiler ve Ailenin rolü Ders Notları- İlgili akademik kaynaklar-İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Okul ve Sınıfın Fiziksel Özellikleri ile Davranış Arasındaki İlişki Ders Notları- İlgili akademik kaynaklar-İlgili Slaytlar-Referanslar
4 Sınıf Kural ve Rutinleri ve Davranış Arasındaki İlişki Ders Notları- İlgili akademik kaynaklar-İlgili Slaytlar-Referanslar
5 Program ve Davranış Üzerindeki Etkileri Ders Notları- İlgili akademik kaynaklar-İlgili Slaytlar-Referanslar
6 Öğretmen Öğrenci İlişkisi ve Çocuk Davranışına Yansımaları Ders Notları- İlgili akademik kaynaklar-İlgili Slaytlar-Referanslar
7 Akran İlişkileri ve Davranış Üzerindeki Etkileri Ders Notları- İlgili akademik kaynaklar-İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Yıl içi sınav
9 Sınıf içi Zorlayıcı Davranışlar Ders Notları- İlgili akademik kaynaklar-İlgili Slaytlar-Referanslar
10 Rehberlik Yaklaşımı ve Olumlu Disiplin Yöntemleri (Model olma, olumlu pekiştireç, ABC, Time-out tekniği doğru kullanımı) Ders Notları- İlgili akademik kaynaklar-İlgili Slaytlar-Referanslar
11 Davranışın Öz düzenlenmesi, Öz Düzenleme Becerilerinin Desteklenmesi Ders Notları- İlgili akademik kaynaklar-İlgili Slaytlar-Referanslar
12 Kapsayıcı Eğitim uygulamaları ve sınıf içi davranış Ders Notları- İlgili akademik kaynaklar-İlgili Slaytlar-Referanslar
13 Erken Çocukluk Sınıflarında Zorlayıcı Davranış Senaryoları ve Müdahale Yaklaşımları Ders Notları- İlgili akademik kaynaklar-İlgili Slaytlar-Referanslar
14 Erken Çocukluk Sınıflarında Zorlayıcı Davranış Senaryoları ve Müdahale Yaklaşımları Ders Notları- İlgili akademik kaynaklar-İlgili Slaytlar-Referanslar
Kaynaklar
Ders Notu

Dersin öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notu SABİS sistemi üzerinden sunulacaktır. 

Ders Kaynakları

Editör: Arzu Özyürek (2016). Çocuklarda Davranış Yönetimi. Vize Yayıncılık.

Hasan Tutar (2018). Davranış Bilimleri. Seçkin Yayıncılık. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. X
2 Öğrencilerin bir sonraki eğitim kademesine hazır oluşlarını sağlamak için eğitim ortamını hazırlar, öğrenme sürecini etkin bir şekilde yürütür, ölçme ve değerlendirme, yöntem, teknik ve araçlarını amacına uygun kullanarak değerlendirir. X
3 Bütün öğrenciler için etkili öğrenmenin gerçekleşebileceği sağlıklı ve güvenli öğrenme ortamları ve materyalleri hazırlar. X
4 Farklı gelişen çocukları tanır, özelliklerini bilir, bu çocukları evde ve okulda destekleyecek özel uygulamaları yapar. X
5 Alan eğitimde karşılaştığı problemleri belirler, bireysel ve grup çalışmaları yürüterek problemlere çözüm önerileri getirir ve uygular.
6 Paydaşlardan gelen görüş ve önerilerden de yararlanarak öz değerlendirme yapar, kişisel ve mesleki yönden kendini geliştirmeye yönelik çalışmalara katılır.
7 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile ilgili mevzuatı bilir, takip eder bu doğrultuda etkili iletişim kurar ve işbirliği yapar. X
8 Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanarak öğrencilerle sağlıklı iletişim kurar. X
9 Öğrencilerin gelişimi için erişilebilir teknoloji ile yaş dönemine uygun görsel-işitsel öğretim materyallerini kullanır, öğrencilerinin kullanmalarına olanak sağlar. X
10 Toplumsal ve siyasal yapılara ilişkin bilgiye sahiptir ve demokratik ve aktif katılım kararlılığına dayalı olarak medeni yaşama katılır.
11 Alan eğitimi ve meslek bilgisi kaynaklarını takip edebilecek ve bu konular ile ilgili meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
12 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültür ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına uygun hareket eder. X
13 Öğrenme ortamlarını öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak, üst düzey bilişsel becerilerini geliştireceği etkili iletişim kurabileceği demokratik öğrenme ortamları hazırlar. X
14 Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme becerilerine sahiptir ve yeni bilgiye erişmek için bu becerileri kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 45
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 3 3
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 89
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,56
Dersin AKTS Kredisi 4