Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilgilerde Kavram Öğretimi SBE 614 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL KIRTEL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Mehmet UYMAZ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sosyal bilgiler dersinde birçok farklı disipline ait temel kavramları öğretmek esastır. Bu bağlamda bu dersin kapsamına giren kavramların öğrencilerde kavram yanılgıları oluşmadan doğru ve etkili bir şekilde öğretilmesi bir zorunluluktur. Bu yüzden sosyal bilgiler dersinde kazandırılması gereken bir takım kavramlara yönelik bireylerin kavram öğretim stratejilerini, teknik ve materyallerini kullanılmasını gerektirir. Bu dersin kapsamında da bu konuda bilgiler verilecektir.

Dersin İçeriği

Kavramlar, kavram öğretiminin önemi, kavram öğretimi, sosyal bilgiler programlarında kavramlar, kavram yanılgıları, kavramların öğretimine yönelik uygulamalı çalışmalar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilginin yapısını oluşturan olgu, kavram ve genellemeleri fark eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Kavramların özelliklerini ve önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Sosyal Bilgilerde kavram öğretiminin önemini fark eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Kavram yanılgılarını ve yanılgıların nedenlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Kavram öğretimine yönelik uygulamalı çalışmalar yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Olgu, kavram ve genellemeler.
2 Kavram nedir? Kavram öğretimin önemi.
3 Kavram öğrenme ve öğretimi
4 Kavram öğrenme ve öğretimi
5 Sosyal bilgiler programında kavramlar
6 Kavram öğretim stratejileri, teknik ve materyalleri
7 Kavram öğretim stratejileri, teknik ve materyalleri
8 ARA SINAV
9 Kavram yanılgıları
10 Kavram yanılgıları
11 Makale İncelemeleri
12 Makale İncelemeleri
13 Kavram öğretimi teknik ve materyallerini kullanarak kavram öğretimi tasarlama
14 Genel değerlendirme, tartışma ve kapanış
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Karataş Çoşkun, M. (2011). Kavram Öğretimi. Adana: Karahan Kitapevi.,
Klausmeier, H.J. (1980). Learning and Teaching Concepts. New York: Academic Press.
Merrill, M. D., Tennyson, R. D., & Posey, L. O. (1992). Teaching Concepts: An Instructional Design Guide (Second ed.). Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.
Şahin, S., Çoban, Ş. K. Ve Karaaslan, T. (2010). Etkinliklerle Kavram Öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap. Wright, I. & Hutchison, D. (2010). Social Studies: A Practical Approach to Teaching and Learning, Pearson Education Canada

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,32
Dersin AKTS Kredisi 6