Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Eğitiminde Pedagojik İçerik Bilgisi (Pck) ILF 625 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK
Dersi Verenler Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu ders ile lisansüstü öğrencilerin öğretmen eğitimine bakış açılarının genişletmesi ve fen öğretmenlerinin eğitimi ile ilgili güncel konuları analiz ederken bu bakış açısını kullanabilmelerinin sağlanması amaçlanmıştır. Fen öğretmenlerinin ve bunların eğitimini gerçekleştirenler arasında yer alacak olan doktora öğrencilerinin mesleklerindeki profesyonel gelişimlerini sürdürebilmeleri için yeterli düzeyde konu alanı bilgisine, pedagojik bilgiye ve içerik bilgisine sahip olmalı, aynı zamanda bunları entegre ve transforme edebilmelidir. Bu sebeple içeriği aşağıda yer alan söz konusu dersin doktora düzeyinde verilmesi önerilmektedir.
Dersin İçeriği Pedagojik içerik bilgisinin (PCK) açıklanması. Öğretmenlerin pedagojik bilgisin karmaşık doğası ve kaynakları. Öğretmenlerin konu alanına yönelik bilgileri ve inançları ile bunların öğretim üzerine etkisi. Pedagojik içeriğin doğası, kaynağı ve gelişimi. Öğretmenlerin bilgi alanları. Pedagojik içerik bilgisinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi. Pedagojik içerik bilgisinin ilköğretim fen eğitimindeki rolü. Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin eğitiminin yeniden değerlendirilmesi. Fen sınıfında pedagojik içerik bilgisi ve birlikte katılım. Pedagojik içerik bilgisini kullanarak fen eğitimi için bir yapı oluşturmak. Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin eğitiminde konu alanına özgün öğretim stratejilerinin kullanımı. Teknolojik pedagojik içerik bilgisi ve fen eğitimi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Pedagojik içerik bilgisinin anlamını ve önemini açıklamak Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Pedagojik içeriğin doğasını, kaynaklarını ve gelişimi açıklamak Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Öğretmenlerin konu alanına yönelik bilgilerinin ve inançlarının öğretim üzerine etkilerini değerlendirmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Pedagojik içerik bilgisinin ilköğretim fen eğitimindeki rolünü tartışabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Pedagojik içerik bilgisinin ölçülmesi ve değerlendirilmesini gerçekleştirebilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Fen eğitiminde teknolojik pedagojik içerik bilgisinin önemini değerlendirebilmek. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Pedagojik içerik bilgisinin (PCK) tanıtımı ve açıklanması
2 Öğretmenlerin pedagojik bilgisinin karmaşık doğası ve kaynakları
3 Öğretmenlerin konu alanına yönelik bilgileri ve inançları ile bunların öğretim üzerine etkisi
4 Pedagojik içeriğin doğası, kaynağı ve gelişimi
5 Öğretmenlerin bilgi alanları
6 Pedagojik içerik bilgisinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi
7 Pedagojik içerik bilgisinin ilköğretim fen eğitimindeki rolü
8 Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin eğitiminin yeniden değerlendirilmesi
9 Fen sınıfında pedagojik içerik bilgisi ve birlikte katılım
10 Pedagojik içerik bilgisini kullanarak fen eğitimi için bir yapı oluşturmak
11 Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin eğitiminde konu alanına özgün öğretim stratejilerinin kullanımı
12 Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin eğitiminde konu alanına özgün öğretim stratejilerinin kullanımı
13 Teknolojik pedagojik içerik bilgisi ve fen eğitimi
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Abell S. K.and Lederman N. G. (Eds.), (2007). Handbook of research on science education (pp. 1105-1149). Mahwa, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Abell, S.K. (2008). Twenty Years Later: Does pedagogical content knowledge remain a useful idea? International Journal of Science Education 30(10), 1405-1416.
Adams, P.E. & Krockover, G.H. (1997). Beginning science teacher cognition and its origins in the pre-service secondary science teacher program. Journal of Research in Science Teaching, 34, 633-653.
Appleton, K. (2003). How do beginning primary school teachers cope with science? Toward an understanding of science teaching practice. Research in Science Education, 33, 1-25.
Barnett, J., & Hodson, D. (2001). Pedagogical Context Knowledge: Toward a fuller understanding of what good science teachers know. Science Education, 85, 426-453.
Berry, A., Loughran, J., & Van Driel, J.H. (2008). Developments and challenges in researching science teachers’ Pedagogical Content knowledge: An international perspective. International Journal of Science Education, 30 (10), Special Issue.
Clarke, D. & Hollingsworth, H. (2002). Elaborating a model of teacher professional growth. Teaching and Teacher Education, 18(8), 947-967.
Clermont, C.P., Borko, H., & Krajcik, J.S. (1994). Comparative study of the pedagogical content knowledge of experienced and novice chemical demonstrators. Journal of Research in Science Teaching, 31, 419-441.
Fraser, B.J. & Tobin, K.G. (Eds.), (2003). International Hand Book of Science Education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Geddis, A.N. (1993). Transforming subject-matter knowledge: The role of pedagogical content knowledge in learning to reflect on teaching. International Journal of Science Education, 15, 673-683.
Gess-Newsome, J., & Lederman, N.G. (eds.) (2002). Examining Pedagogical Content Knowledge. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Grossman, P.L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press.
Halim, L., & Meerah, S.M. (2002). Science trainee teachers’ pedagogical content knowledge and its influence on physics teaching. Research in Science & Technology Education, 20, 215-225.
Hashweh, M.Z. (1987). Effects of subject-matter knowledge in the teaching of biology and physics. Teaching & Teacher Education, 3, 109-120.
Hashweh, M.Z. (2005). Teacher pedagogical constructions: a reconfiguration of pedagogical content knowledge. Teachers and Teaching: theory and practice, 11, 273-292.
Henze, F.A. (2006). Science teachers’ knowledge development in the context of educational innovation. PhD Dissertation, Leiden University, The Netherlands.
Henze, I. , Van Driel, J.H., & Verloop, N. (2007). Science teachers’ knowledge about teaching models and modelling in the context of a new syllabus on Public Understanding of Science. Research in Science Education, 37, 2, 99-122.
Justi, R., & Driel, J.H. van (2005). The development of science teachers’ knowledge on models and modelling : promoting, characterizing, and understanding the process. International Journal of Science Education, 27, 5, 549-573.
Lederman, N.G., & Gess-Newsome, J. (1992). Do subject matter knowledge, pedagogical knowledge, and pedagogical content knowledge constitute the Ideal Gas Law of science teaching? Journal of Science Teacher Education, 3, 16-20.
Lederman, N.G., Gess-Newsome, J., & Latz, M.S. (1994). The nature and development of pre-service science teachers´ conceptions of subject matter and pedagogy. Journal of Research in Science Teaching, 31, 129-146.
Loughran, J., Milroy, P., Berry, A., Gunstone, R. & Mulhall, P. (2001). Documenting science teachers’ pedagogical content knowledge through PaP-eRs. Research in Science Education, 31, 289-307.
Loughran, J., Mulhall, P. & Berry, A. (2004). In search of pedagogical content knowledge for science: Developing ways of articulating and documenting professional practice. Journal of Research in Science Teaching, 41, 370-391.
Loughran, J., Berry, A., & Mulhall.P. (2006). Understanding and Developing Science Teachers’ Pedagogical Content Knowledge. Dordrecht: Sense Publishers.
Loughran, J., Mulhall, P., & Berry, A. (2008). Exploring Pedagogical Content Knowledge in Science Teacher Education: A Case Study. International Journal of Science Education, 30(10), 1301-1320.
Loughran, J.J. (2010). What expert teachers do: Enhancing professional knowledge for classroom practice. Sydney, London: Allen & Unwin/Routledge.
Sanders, L.R., Borko, H., & Lockard, J.D. (1993). Secondary science teachers´ knowledge base when teaching science courses in and out of their area of certification. Journal of Research in Science Teaching, 30, 723-736.
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15 (2), 4-14.
Shulman, L.S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57, 1-22.
Sperandeo-Mineo, R.M., Fazio, C., & Tarantino, G. (2005). Pedagogical Content Knowledge development and pre-service physics teacher education: A case study. Research In Science Education, 36, 235-268.
Van Driel, J.H., Verloop, N., & De Vos, W. (1998). Developing science teachers’ pedagogical content knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 35, 673-695.
Van Driel, J.H., Beijaard, D., & Verloop, N. (2001). Professional development and reform in science education: The role of teachers’ practical knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 38, 2, 137-158.
Veal, W.R., & MaKinster, J.G. (1999). Pedagogical Content Knowledge Taxonomies. Electronic Journal of Science Education, 3 (4). [http://unr.edu/homepage/crowther/ejse/vealmak.html].
Zembal-Saul, C., Krajcik, J., & Blumenfeld, P. (2002). Elementary student teachers’ science content representations. Journal of Research in Science Teaching, 39, 443-463
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6