Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Turkısh Patterns II | TEZ 102 | 2 | 2 + 4 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ZEYNEP ÇAVDAR KALELİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. ZEYNEP ÇAVDAR KALELİ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Obtaining preparatory underwork to original composition as teaching Turkish designs, composition technics and drawing, form, size, texture, nuance, colour features. |
Dersin İçeriği | General information related to History of Turkish Ornamentation Arts. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | They have research capability about flower and application areas in Turkish Ornamentation Arts. | Lecture, Question-Answer, Drilland Practice, Motivations to Show, Group Study, Self Study, | Testing, Homework, Project / Design, Performance Task, |
2 | They design classical compositions such as “şükufe”, hatayi group, naturalist, saz yolu , etc. in Turkish Ornamentation Arts. | Lecture, Question-Answer, Drilland Practice, Motivations to Show, Group Study, Self Study, | Testing, Homework, Project / Design, Performance Task, |
3 | They analyze similarities and differences among illumination, miniature, glazed tile, ergraving, carpet-rug motifs in Turkish Arts. | Lecture, Question-Answer, Drilland Practice, Motivations to Show, Group Study, Self Study, | Testing, Homework, Project / Design, Performance Task, |
4 | They design motifs and compositions used in Turkish Glaze Tile Art. | Lecture, Question-Answer, Drilland Practice, Motivations to Show, Group Study, Self Study, | Testing, Homework, Project / Design, Performance Task, |
5 | They design classic flower motifs seen on classical binder. | Lecture, Question-Answer, Drilland Practice, Motivations to Show, Group Study, Self Study, | Testing, Homework, Project / Design, Performance Task, |
6 | They evaluate surface ornamentation samples used in Anatolian Seljuk and Ottoman architecture. | Lecture, Question-Answer, Drilland Practice, Motivations to Show, Group Study, Self Study, | Testing, Homework, Project / Design, Performance Task, |
7 | They analyze place and importance of Traditional Turkish Arts among other art branches. | Lecture, Question-Answer, Drilland Practice, Motivations to Show, Group Study, Self Study, | Testing, Homework, Project / Design, Performance Task, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Flower loving of Turkish people and reflecting to art branches. | |
2 | Being interpreted of flower arts (naturalist, abstraction, şukufe) with style features. | |
3 | Illumination and miniature art, motif and drawing features. | |
4 | THESIS | |
5 | Quiz: Flower motifs seen in classical binder covers. | |
6 | Examining of vegetable and animal motifs used in hand drawing, informing theoretical knowledge. | |
7 | Glazed tile art and drawing features. | |
8 | Quiz: Practicing exercises related to handled subjects. | |
9 | Continuation of composition studies. | |
10 | Intermediate Exam. | |
11 | Researching of surface ornamentation in Turkish architecture. | |
12 | Flat and keyed zencerek (chain pattern). Examples in Anatolian Seljuk and Ottoman architecture and book arts. | |
13 | Continuation of studies. | |
14 | Exercise, file deliveries and evaluation. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Nurhan ATASOY,Hasbahçe,Koç Kültür Sanat Tanıtım Hizmetleri A.Ş.İstanbul,2002., Bir Şaheser Süleymaniye Külliyesi,Editör:Selçuk Mülayim, T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı,Ankara 2007., P Sanat Kültür Antika Dergisi,Çiçek ve Sanat, Sayı 13.,Doğan KUBAN,Divriği Mucizesi,Yapı Kredi Yayınları,İstanbul,2003., Doğan Kuban;Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı,Yapı Kredi Yayınları,İstanbul 2008.,Gülbün MESARA,Türk sanatında İnce Kağıt Oymacılığı,Türkiye İş Bankası Kültür yayınları,İstanbul,1998.,Lale ULUÇ,XVI. Yy. Şiraz El Yazmaları,Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları,İstanbul,2006.,Metin And;Minyatürlerle Osmanlı- İslam Mitologyası,Yapı Kredi Yayınları,İstanbul,2012.,Hat ve Tezhip Sanatı,Editör;Ali Rıza Özcan,T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı,Ankara 2009.,Gülnur Duran;Ali Üsküdarî,Kubbealtı Yayınları,İstanbul 2008.,İnci A.Birol-Ç.Derman; Türk Tezyinatında Motifler, Kubbealtı Yayınları,İstanbul 2011, İnci A.Birol; Klasik Devir Türk Tezyini Sanatlarında Desen Tasarımı Çizim Tekniği ve Çeşitleri,Kubbealtı Yayınları,İstanbul 2008,Cahide KESKİNER,Hatai,Kültür Bakanlığı Yayınları,İstanbul,1990.,Azade AKAR-Cahide KESKİNER,Türk Süsleme Sanatlarında Desen ve Motif,Tercuman Sanat ve Kültür Yayınları,İstanbul,1978.,Emel ESİN,Türk Sanatında İkonografik Motifler.Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2003.,Jonathan M.BLOOM;Kağıda İşlenen Uygarlık;Kitap Yayınevi,İstanbul 2001.,Oktay Aslanapa;Türk Sanatı, Remzi Kitabevi,İstanbul 1984, Oktay Aslanapa;Türk Halı Sanatının Bin Yılı, Eren Yayınevi,İstanbul 1987., Güner İnal;Türk Minyatür Sanatı,Atatürk Kültür Merkezi,Ankara 1995, Sevgi A.Ersoy; Türk Minyatür Tekniği,İnkansa Matbaacılık,Ankara 2006., Banu MAHİR,Osmanlı Minyatür Sanatı,Kabalcı Yayınevi,İstanbul,2004., |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Kısa Sınav | 25 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 25 |
1. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) | 16 | 4 | 64 |
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) | 16 | 3 | 48 |
Mid-terms | 1 | 3 | 3 |
Quiz | 2 | 2 | 4 |
Assignment | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 121 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |