Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Alan Seç III: Metin İnceleme Teknikleri TRE 442 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET GEDİZLİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Metin kavramı, anlatı metinleri (kısa öykü) dil bilimsel bir bakışla incelenerek; metni oluşturan küçük yapı, büyük yapı ve üst yapı özelliklerinin belirlenmesi.
Dersin İçeriği
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kuramsal olarak metin inceleme yöntemlerini tanımlar ve metin türlerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Metnin birliğini ve bütünlüğünü sağlayan öğeleri belirler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Metinleri farklı kılan ölçütleri akademik düzeyde sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
4 Anlatı metinlerini dilbilimsel yöntemlere uygun olarak analiz eder. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
5 Anlatı metinlerini dilbilimsel yöntemlere uygun olarak karşılaştırır. Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Metin kavramı. Anlatı metinleri: Kısa Öyküler
2 Metin Dilbilimi (textlinguistics) Temel İlke ve Yaklaşımları
3 Metinlerde Tematik Yapının Oluşumu
4 Metinlerde Küçük Yapı (Metinlerin Bağdaşıklık Görünümleri)
5 Metinlerde Büyük Yapı (Metinlerin Tutarlılık Görünümleri)
6 Üst Yapı Kavramı. Anlatıcı ve Bakış Açısı Meselesi
7 Örnek Metin İncelemeleri: Ö. Seyfettin, lk Cinayet size=50> </td> <td><input type=text name=OH7 maxlength=
8 Ö. Seyfettin, ire size=50> </td> <td><input type=text name=OH8 maxlength=
9 Ara Sınav
10 S. Faik, aranfiller ve Domates Suyu size=50> </td> <td><input type=text name=OH10 maxlength=
11 S. Faik, ir İlkbahar Hikayesi size=50> </td> <td><input type=text name=OH11 maxlength=
12 oğaç Han Boyu size=50> </td> <td><input type=text name=OH12 maxlength=
13 stiklal Marşı size=50> </td> <td><input type=text name=OH13 maxlength=
14 Genel Değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1) AYATA-ŞENÖZ, Canan, Metindilbilim ve Türkçe, Multilingual Yay., İstanbul, 2005
2) GÜNAY, Doğan, Metin Bilgisi, Multilingual Yay., İstanbul, 2001
3) ERDEN, Aysu, Kısa Öykü ve Dilbilimsel Eleştiri, Gendaş Yay., İstanbul, 2002
4) UZUN-SUBAŞI, Leyla, Orhon Yazıtlarının Metindilbilimsel Yapısı, Simurg Yay., Ankara, 1995
5) AKTAŞ, Şerif, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş, Akçağ Yay., 6. Baskı, Ankara, 2003
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi)
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi) X
3 Edebiyat alanının temel kavramlarını, Edebiyat Bilgi ve Kuramlarını ve Edebi Akımların özelliklerini öğrenir, metinler üzerinde uygular. (Alan Bilgisi)
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar ve bu aşamalarda yer alan gelenek ve değerleri fark eder. (Alan Bilgisi)
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi)
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi)
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.(Genel Kültür)
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi)
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür)
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi)
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi)
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 9 9
Kısa Sınav 2 1 2
Toplam İş Yükü 123
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,92
Dersin AKTS Kredisi 5