Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Genel Biyoloji I FBE 201 3 5 + 2 6 8
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK
Dersi Verenler Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Şule ELMALI ,  Arş.Gör. Alper ÇORAPCIGİL

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Canlı kimyasını, canlılığın temeli olan organik ve inorganik maddeleri açıklamak. Hücre yapısı ve metabolik olaylarını (solunum, fotosentez) açıklamak. Hücre bölünmesini (mitoz ve mayoz) açıklamak. Bitki biyolojisini genel olarak (anatomisi ve fizyolojisi) öğretmek,   Hücre ve doku kesiti alıp boyayabilme ve mikroskopta inceleyebilme becerisini kazandırmak, organik maddeleri ayırt edebilmek ve enzim aktivitelerini göstermek

Dersin İçeriği

Canlı kimyası, organik maddeler (proteinler, yağlar, karbonhidratlar, vitaminler, nükleik asitler) ve inorganik maddeler (su ve önemi, madensel tuzlar) , hücrenin ve dokuların yapısı, hücre kısımları ve hücre zarı olayları, mitoz ve mayoz bölünme (eşeyli ve eşeysiz üreme), fotosentez ve solunum tipleri ve mekanizmaları, Bitki biyolojisi (bitkisel dokular, bitki kısımları, bitkilerde eşeyli ve eşeysiz üreme, kök, gövde, yaprak, çiçek, tohum ve meyve oluşumu), mikroskop kulanımı ve örneklerin incelenmesi, preperat hazırlama, organik maddelerin tayini ve enzim aktiviteleri, bitki kısımlarının gösterilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Canlıların ortak özellikleri açıklar. Organizasyonve kosmos kavramlarını açıklayıp, örnek verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar, Sınav, Performans Görevi,
2 Suyun kimyasal ve fiziksel özellikleri ile canlılardaki işlevini ve önemini ilişkilendirerek açıklar. Canlılardaki diğer Anorganik maddeler ve işlevlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar, Sınav, Performans Görevi,
3 Karbonhidratlar, yağlar, proteinlerin yapı ve işlevlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar, Sınav, Performans Görevi,
4 Enzimler ( Yapısı, görevleri ve önemi), DNA ve RNA moleküllerinin yapıları ve işlevlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar, Sınav, Performans Görevi,
5 Hücrenin yapısı ve kısımlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar, Sınav, Performans Görevi,
6 Hücre zarı olaylarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar, Sınav, Performans Görevi,
7 Mayoz ve mitoz bölünmeyi açıklar, Hücre bölünmesi çeşitlerini karşılaştırır ve aşamalarını çizerek açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar, Sınav, Performans Görevi,
8 Fotosentezi tanımlayıp, aşamalarını açıklar. Kemosentezi açıklar ve fotosentezle karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar, Sınav, Performans Görevi,
9 Solumu tanımlar ve aşamalarını anlatır. Oksijenli solum ile oksijensiz solunumu karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar, Sınav, Performans Görevi,
10 Bitkisel dokuları sınıflandırıp, anatomilerini ve görevlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar, Sınav, Performans Görevi,
11 Bitki kısımlarını açıklar. Yapılarını ve görevlerini, çeşitlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar, Sınav, Performans Görevi,
12 Bitkilerdeki farklı üreme çeşitlerini ve üreme organlarının yapısını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar, Sınav, Performans Görevi,
13 Bitkilerde tohum oluşumu ve yapısı, meyve oluşumu yapısı ve tiplerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar, Sınav, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Canlıların ortak özellikleri
2 Canlılar için suyun önemi, Canlılarda yer alan Anorganik maddeler ve işlevleri
3 Karbonhidratlar, yağlar, proteinler
4 Enzimler, DNA ve RNA moleküllerinin yapıları ve işlevleri.
5 Hücre, Hücrenin yapısı ve işlevi. Hücre zarı, sitoplazma ve organeller. Çekirdek.
6 Hücre zarı yapısı ve fizyolojisi(difuzyon, osmoz, aktif taşıma)
7 Hücre Bölünmesi; Mitoz bölünme, Mayoz bölünme
8 Ara Sınav
9 Enerji dönüşümleri, fotosentez
10 Solunum (aerobik ve anaerobik)
11 Bitkisel dokular
12 Kök, yaprak, gövde ve çiçek
13 Bitkilerde eşeyli ve eşeysiz üreme
14 Tohum ve meyve yapısı ; meyve tipleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Neil A. Campbell-Jane B. Reece. Biology (Çeviri Ed. Gündüz E., Demirsoy A., Türkan İ) 6. Baskı 2006, Palme Yayıncılık, Ankara.
[2] Demirsoy A. Yaşamın Temel Kuralları. Cilt I-II 2. Baskı. Hacettepe Üniversitesi Yayınları A/52. 1985, Ankara
[3] Akay MT. Genel Histoloji, 5. Baskı, Palme Yayıncılık, 2001, Ankara.
[4] Linda E. Graham, James M. Graham, Lee W. Wilcox. Bitki Biyolojisi ( Çeviri Ed. Işık K.) 2004, Palme Yayıncılık, Ankara

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar X
2 Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. X
3 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. X
4 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
5 Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. X
6 Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. X
7 Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir.
8 Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. X
9 Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur.
10 Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular
11 Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. X
12 Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. X
13 Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir X
14 Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. X
15 Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 30
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 12 12
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 14 14
Final 1 15 15
Kısa Sınav 2 5 10
Toplam İş Yükü 195
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,8
Dersin AKTS Kredisi 8