Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevre Bilimi FBE 211 3 3 + 0 3 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FATİME BALKAN KIYICI
Dersi Verenler Prof.Dr. FATİME BALKAN KIYICI,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Çevre konusunu ve sorunlarını çeşitli açılardan inceleyerek konuyla ilgili temel kavramları öğrenme, duyarlılık ve yorumlayabilme becerisini kazandırmak. Ekoloji bilimi ile ilgili temel bilgileri ve kavramları açıklayabilmek ve örnekler verebilmek

Dersin İçeriği

Çevre biliminin çeşitli yönlerden ele alınması, çevre sorunları, çevre kirlenmesi türleri (Toprak, Su ve Hava Kirlilikleri) ve bunların kontrolü, çevre kirliliğinin sonuçları ve olası beklenen tehlikeler,  çevre mevzuatı, çevre ile ilgili kuruluşlar ve çevre eğitiminin önemi, ekoloji ve madde döngüleri, ekosistemler, flora ve fauna, canlıların ekosistemde işlevleri, enerji dönüşümleri ve besin zinciri, biyoçeşitlilik ve endemizm, uluslararası sözleşmeler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çevre bilimini tanımlar.Çevre biliminin tarihsel gelişimini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
2 İnsan - Çevre, Tarım-çevre etkileşimini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
3 Yerel çevre sorunlarını, çevreyi kirleten sanayileri betimler,tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
4 Hava, su, toprak ve gürültü kirliliklerini açıklar, çözümlerini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
5 Ekoloji, ekosistemleri tanımlar. Üretici , tüketici ve ayrıştırıcıları açıklar. Element döngülerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
6 Flora, Fauna ve Büyük Ekosistemleri tanımlayıp, açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
7 Biyoçeşitliliği, Endemizm´i tanımlar, Yurdumuzun biyoçeşitliliğini tartışır. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
8 Çevre eğitimini ve önemini açıklar. İnsan faaliyetlerinin çevre üzerindeki etkilerini eleştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
9 Arasınav Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
10 Çevre ile ilgili kuruluşların faaliyetlerini değerlendirir. Çevre mevzuatını yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
11 Yenilenemeyen ve Yenilenebilir enerji kaynaklarını tartışır. Sürdürülebilirlik kavramını örnekleriyle açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
12 Organik Tarım, GDO´lar(Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar), ÇED (Çevresel Etki Değerlendirmesi) kavramlarını ve çevre politikalarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
13 Türkiyenin Biyoçeşitliliği nedenleriyle açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
14 Uluslararası çevre sözleşmelerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çevre kavramı: Çevre biliminin tarihsel gelişimi
2 Çevre ve İnsan, Çevre Sorunları
3 Su Kirliliği, Hava Kirliliği
4 Toprak Kirliliği, Gürültü, Ses ve Radyoaktif Kirlilik
5 Ekoloji ve Ekosistemlerde üretici, tüketici ve ayrıştırıcı ilişkileri, element döngüleri.
6 Ekoloji ve madde Döngüleri
7 Biyolojik çeşitlilik ve Türkiyedeki durum: Flora ve Fauna ve Endemizm
8 Çevre eğitimi ve insanoğlunun çevre üzerine etkileri
9 ARA SINAV ve soruların tartışması
10 Çevre mevzuatı, Çevre ile ilgili kuruluşlar ve etkinlikleri, Sürdürülebilir kalkınma ve çevre
11 Çevre ile ilgili kuruluşlar ve etkinlikleri, Sürdürülebilir kalkınma ve çevre
12 Çevre eğitimi
13 Alternatif Çevre Yaklaşımları
14 Uluslararası Çevre Sözleşmeleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Şişli, Nihat; Ekoloji, Hacettepe yayınları,1983,

[2] Yıldız, Kazım; Sipahioğlu, Şengül; Yıldız, Mehmet; Çevre Bilimi, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2000,

[3]Akman, Yıldırım; Çevre Kirliliği (Çevre Biyolojisi), Palme Yayıncılık, Ankara, 2000,

[4] Karpuz, Mehmet; Çevre Kirlenmesi ve Kontrolü, Kubbealtı Neşriyatı, İstanbul, 1996, 

[5] Sevinç Vahdettin; "Genel Çevre Eğitimi", Maya Akademi Yayıncılık, 2009,

[6] Kence, Aykut; Demirsoy, Ali; Türkiyenin Biyolojik Zenginliği, Türkiye Çevre vakfı Yayınları, 2005, Ankara

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar X
2 Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. X
3 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. X
4 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
5 Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. X
6 Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. X
7 Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. X
8 Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9 Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur.
10 Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular
11 Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. X
12 Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. X
13 Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir X
14 Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. X
15 Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 10
2. Ödev 10
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 4 4
Ödev 7 2 14
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 87
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,48
Dersin AKTS Kredisi 3