Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hıstory and Theory Of Archıtecture III MIM 205 3 3 + 0 3 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. HAYRUN NİSA KURUÇAY
Dersi Verenler Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı As a follow-up to the course “History of Art and Architecture I”, this course aims to teach both early European Medieval artistic and architectural styles and also that of the Islamic and Seljukian civilizations.
Dersin İçeriği Respectively Romanesque, Gothic, Renaissance, Baroque and Rococo art and architectural styles from western world; and Islamic and Seljukian art and acrhitectural styles from east.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Learns architectural movements of 19th century Europe Lecture, Question-Answer, Testing, Oral Exam,
2 Learns postmodern architectural style Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing, Oral Exam, Homework,
3 Compares modern and postmodern architectural movements Lecture, Question-Answer, Testing, Oral Exam,
4 Learns the effects of postmodern culture on architecture Lecture, Question-Answer, Testing, Oral Exam,
5 Learns the socio-economic aspects that resonates with architecture Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing, Oral Exam,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Introduction: 19th -20th century Architecture
2 Futurism
3 Neo-Plastisizm (De Stijl) (1917)
4 Functionalism
5 Purism
6 Expressionism (1918)
7 Constructivism
8 Midterm
9 Postmodern Architecture: Preliminaries
10 Postmodern Architects: Venturi, Graves, Meier, Johnson
11 Frank Gehry and New Forms
12 Eisenman ve Deconstruction
13 Rem Koolhaas and The Culture of Congestion
14 Summary and Discussion
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Ögel, Semra, Anadolu´nun Selçuklu Çehresi. Istanbul: Akbank, 1994.
Peker, A.U. and Bilici, K., (ed.) Selçuklu Uygarlığı: Sanat ve Mimarlık II. Ankara: Ministry of Culture, 2006
EYİCE, S., Son Devir Bizans Mimarisi,İstanbul,1982.
AKYÜREK, E., Ortaçağdan Yeniçağ’a Felsefe ve Sanat,Kabalcı,1998.
BURCKHARDT, J., İtalya’da Rönesans Kültürü, 2 Cilt, Çev. Bekir Sıtkı Baykal, Maarif Basımevi, İstanbul, 1957.
KURAN, A., “Rönesans Sanatı ve Mimarisi: 16. Yüzyıl”, Osmanlı ve Batı’da Çağdaş Kültürün Oluşumu, 16-18. Yüzyıl, Metis Kitabevi, İstanbul, 1986, s.91-98.
Panofsky, E., Gotik Mimarlık ve Skolastik Felsefe,Kabalcı Yayınevi,1998.
ROTH, M.L., Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2000, s.429-477.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Sözlü Sınav 10
1. Ödev 20
2. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) 16 3 48
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) 16 2 32
Mid-terms 1 2 2
Quiz 1 1 1
Oral Examination 1 1 1
Final examination 1 2 2
Assignment 1 1 1
Toplam İş Yükü 87
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,48
Dersin AKTS Kredisi 3