Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hıstory and Theory Of Archıtecture III | MIM 205 | 3 | 3 + 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. HAYRUN NİSA KURUÇAY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | As a follow-up to the course “History of Art and Architecture I”, this course aims to teach both early European Medieval artistic and architectural styles and also that of the Islamic and Seljukian civilizations. |
Dersin İçeriği | Respectively Romanesque, Gothic, Renaissance, Baroque and Rococo art and architectural styles from western world; and Islamic and Seljukian art and acrhitectural styles from east. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Learns architectural movements of 19th century Europe | Lecture, Question-Answer, | Testing, Oral Exam, |
2 | Learns postmodern architectural style | Lecture, Question-Answer, Discussion, | Testing, Oral Exam, Homework, |
3 | Compares modern and postmodern architectural movements | Lecture, Question-Answer, | Testing, Oral Exam, |
4 | Learns the effects of postmodern culture on architecture | Lecture, Question-Answer, | Testing, Oral Exam, |
5 | Learns the socio-economic aspects that resonates with architecture | Lecture, Question-Answer, Discussion, | Testing, Oral Exam, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Introduction: 19th -20th century Architecture | |
2 | Futurism | |
3 | Neo-Plastisizm (De Stijl) (1917) | |
4 | Functionalism | |
5 | Purism | |
6 | Expressionism (1918) | |
7 | Constructivism | |
8 | Midterm | |
9 | Postmodern Architecture: Preliminaries | |
10 | Postmodern Architects: Venturi, Graves, Meier, Johnson | |
11 | Frank Gehry and New Forms | |
12 | Eisenman ve Deconstruction | |
13 | Rem Koolhaas and The Culture of Congestion | |
14 | Summary and Discussion |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ögel, Semra, Anadolu´nun Selçuklu Çehresi. Istanbul: Akbank, 1994. Peker, A.U. and Bilici, K., (ed.) Selçuklu Uygarlığı: Sanat ve Mimarlık II. Ankara: Ministry of Culture, 2006 EYİCE, S., Son Devir Bizans Mimarisi,İstanbul,1982. AKYÜREK, E., Ortaçağdan Yeniçağ’a Felsefe ve Sanat,Kabalcı,1998. BURCKHARDT, J., İtalya’da Rönesans Kültürü, 2 Cilt, Çev. Bekir Sıtkı Baykal, Maarif Basımevi, İstanbul, 1957. KURAN, A., “Rönesans Sanatı ve Mimarisi: 16. Yüzyıl”, Osmanlı ve Batı’da Çağdaş Kültürün Oluşumu, 16-18. Yüzyıl, Metis Kitabevi, İstanbul, 1986, s.91-98. Panofsky, E., Gotik Mimarlık ve Skolastik Felsefe,Kabalcı Yayınevi,1998. ROTH, M.L., Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2000, s.429-477. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) | 16 | 3 | 48 |
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) | 16 | 2 | 32 |
Mid-terms | 1 | 2 | 2 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Oral Examination | 1 | 1 | 1 |
Final examination | 1 | 2 | 2 |
Assignment | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |