Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Film/Video Çözümlemeleri GIT 330 6 1 + 2 2 5
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Film / video çözümlemesinde kullanılan temel kuramsal yaklaşımlarının anlatılması, kuramsal bilgilerinden hareketle öğrencilerin film çözümlemesi yapabilmeleri amaçlanmaktadır

Dersin İçeriği

Bu ders film analizinde kullanılan temel kuramsal yaklaşımları ve film / video analizi uygulamalarını içerir

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Film analizinin temel özelliklerini ve işlevini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav, Ödev,
2 Sinematografnin temel öğelerini kavrar Anlatım, Gösteri, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
3 Göstergebilimsel, tarihsel, sosyolojik, ideolojik, auteur, psikanalitik ve feminist eleştiri yöntemlerini değerlendirir Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
4 Film analizindeki yaklaşımlardan birini kullanarak bir filmi ya da videoyu çözümler Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, dersin kapsam ve amacı, seyirci-film ilişkisinin tartışılması, film eleştirisinin işlevleri, film kültürü geleneği içinde eleştirinin konumu, eleştirel yaklaşım biçimleri.
2 Film analizinde kullanılan temel kavramlar, film dilinin temel öğeleri
3 Mizansen ve kurgunun yapısı, sinematografik öğelerin örneklerle incelenmesi
4 Biçimcilik ve gerçekçilik: Alternatif anlatı yapıları ve sinematografik öğelerin kullanımı, Sinemada gerçeklik arayışı
5 Göstergebilimsel yaklaşım, göstergebilimin temel kavramları
6 Göstergebilimsel eleştirinin değerlendirilmesi
7 Auteur Kuram ve Autuer Eleştiri: Ingmar Bergman Sineması örneği
8 Tür filmi eleştirisi ve tür filmlerinin genel özellikleri, Hollywood ve anlatı kalıpları, örnek film analizi
9 Sosyoloji, tarih ve sinema: eleştirel bağlam
10 İdeolojik yaklaşım, üretim ve dağıtım süreçleri perspektifinde film eleştirisi, örnek film analizi
11 Feminist yaklaşım: temel kavramlar
12 Filme psikanalitik yaklaşım
13 Film eleştirisinde farklı yaklaşımların kesişmesi ve tartışmalar: örnek film analizi
14 Film eleştirisinde farklı yaklaşımların kesişmesi ve tartışmalar: örnek film analizi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Corrigan, Timothy (2008). Film Eleştirisi El Kitabı (çev. Ahmet Gürata), Ankara: Dipnot Yayınları.
Foss, Bob (2009). Sinema ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturji (çev. Mustafa Gerçeker), İstanbul: Hayalbaz Kitap.
Monaco, James (2002). Bir Film Nasıl Okunur? Sinema, Medya ve Multimedya Dünyası (çev. Ertan Yılmaz), İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
Oluk, Ayşen (2008). Klasik Anlatı Sineması, İstanbul: Hayalet Kitap.
Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi: Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi, Ankara: İmge Kitabevi Yay.
Parsa, Seyide (2008). Film Çözümlemeleri, İstanbul: Multilingual Yay.
Andrew M. Butler (2011). Film Çalışmaları, İstanbul: Kalkedon Yay.
William Indick (2011). Senaryo Yazarları İçin Psikoloji, Çev: ertan Yılmaz, Agora Kitaplığı
Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Blain Brown, Hil Yayınları / Sinema Dizisi
Film Sanatı, David Bordwell , De Ki Yayınları / Sinema Tarihi-Kuramı Dizisi
Film, Biçim ve Kültür, Robert Kolker, De Ki Yayınları
Sanat Sineması Üzerine, Ali Karadoğan, De Ki Yayınları
Modernizmi Seyretmek, Andras Balint Kovacs, De ki yayınları
Film çözümlemesinde Jungcu Yaklaşım, Luke Hockely, Es yayınları
Filmde Yöntem ve eleştiri, Ertan Yılmaz, De ki yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek. X
2 Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlayabilmek. X
3 Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulayabilmek. X
4 Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yaşam boyu yönlendirebilmek. X
5 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. X
6 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek. X
7 Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanabilmek, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olabilmek ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak. X
8 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek; etkin iletişim becerisine sahip olmak. X
9 Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirebilmek, analiz ve yorum yapabilme kapasitesine sahip olmak. X
10 İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olabilmek. X
11 Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izleyebilmek. X
12 Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. X
13 Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak. X
14 Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilmek. X
15 Estetik farkındalığa sahip olabilmek. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
2. Ödev 10
3. Ödev 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 3 7 21
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5