Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fotoğraf ve Toplum GIT 114 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SUZAN ORHAN
Dersi Verenler Doç.Dr. SUZAN ORHAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Fotoğraf tarihini, teknik, estetik ve toplumsal gelişmeler ışığında öğretmek; yaygın kullanım alanlarını örneklerle incelemek.

Dersin İçeriği

Fotoğraf tarihini başlangıçtan günümüze kullanım alanlarından örneklerle inceleyip, sanatsal bir temsil formu olarak varoluşunu disiplinlerarası anlayışla öğretmek.

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fotoğraf tarihini teknolojik, toplumsal, kültürel ve sanatsal gelişmelerle birlikte açıklar. Anlatım,
2 Fotoğrafın bilimsel bir kayıt aracı olarak hangi alanlarda kullanıldığını bilir.
3 Kayıt aracı olmasının ötesinde, fotoğrafın öncelikle estetik bir temsil formu olduğunu örneklerle anlatır.
4 Belgesel ve haber fotoğrafçılığının toplumsal etkilerini açıklar.
5 Avant-garde hareketin sanat tarihinde yarattığı kırılmayı avant-garde fotoğraf üzerinden kurgulayarak yorumlar.
6 Fotoğraf sanatının tarihsel süreç içerisinde diğer sanatlarla olan etkileşimini açıklar.
7 Çağdaş sanat teorisi ve uygulamaları ile dijital çağın etkisi altındaki fotoğrafın günümüzdeki yaratıcılık stratejilerini multimedya örnekleri üzerinden anlatır.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fotoğrafın icadı ve ilk kullanım alanları. Karanlık Odanın Sırları (Quentin Bajac) okunacak.
2 Manipülasyondan straight fotoğrafa sanatsal fotoğraf akımları. Fotoğrafın Tüm Öyküsü, 3.Bölüm: 1900’den 1945’e okunmalıdır (s.170-389)
3 Portre fotoğrafçılığının gelişimi A New History Of Photography kitabı incelenmelidir
4 Fotoğrafın bilimsel kayıt aracı olarak kullanımı (antropoloji, kriminoloji, tıp, vb) Fotoğraf ve Toplum okunacak
5 Haber fotoğrafçılığının gelişimi ve fotojurnalizmin kurumsallaşması Magnum kitabı okunacak
6 Avant-garde hareket ve avant-garde fotoğraf Fotoğrafın Tüm Öyküsü, 3.Bölüm: 1900’den 1945’e okunmalıdır (s.170-389)
7 Sanat, fotoğraf ve modernizm (diyalektik kolaj ve fotomontaj) Fotoğraf ve Toplum okunmalıdır.
8 Belgesel fotoğraf Toprağın Tuzu adlı film izlenmelidir.
9 Moda ve reklam fotoğrafçılığı Ödev olarak belirlenen fotoğrafçılar incelenmelidir
10 Savaş fotoğrafı ve görsel tarih yazıcılığı Robert Capa kitabı okunmalı, fotoğrafları incelenmelidir
11 Kavramsal sanat ve kavramsal fotoğraf Fotoğrafı Düşünmek okunmalıdır
12 Postmodernizm ve postmodern fotoğraf etkinliği Sanat Dünyamız 84. Sayı incelenmelidir.
13 Dijital fotoğraf ve dijital manipülasyon Fotoğraftan Sonra kitabı okunmalıdır
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Gisele Freund, Fotoğraf ve Toplum, Çeviri: Şule Demirkol, İstanbul 2006, Sel Yayıncılık

Juliet Hacking (Edt.), Fotoğrafın Tüm Öyküsü, Çeviri:Abbas Bozkurt, İstanbul 2015, Hayalperest Yayınevi

Michel Frizot (Edt.), A New History of Photography, Köln 1998, Könemann

Walter Benjamin, Fotoğrafın Kısa Tarihçesi, Çeviri: Ali Cengizkan, İstanbul 2001, YGS Yayınları

Walter Benjamin, Pasajlar, Çeviri: Ahmet Cemal, İstanbul 2002, YKY

Susan Sontag, Fotoğraf Üzerine, Çeviri: Osman Akınhay, İstanbul 2012, Agora Kitaplığı

Susan Sontag, Başkalarının Acısına Bakmak, Çeviri: Osman Akınhay, İstanbul 2004, Agora Kitaplığı

Roland Barthes, Camera Lucida, Çeviri: Reha Akçakaya, İstanbul 2000, Altıkırkbeş Yayın

Richard Whelan, Robert Capa, Çeviri: Mehmet Harmancı, İstanbul 2006, Agora Kitaplığı

Sanat Dünyamız, 84. Sayı (Çerçeve: Fotoğraf Nerede Biter?), İstanbul 2002, YKY

Quentin Bajac, Karanlık Odanın Sırları, Fotoğrafın İcadı, Çeviri: Ali Berktay, İstanbul 2004, YKY

Quentin Bajac, Fotoğraftan Sonra, Analog Fotoğraftan Dijital Devrime, Çeviri: Marşo Franco, İstanbul 2011, YKY

Susie Linfield, Acımasız Aydınlık, Fotoğraf ve Politik Şiddet, Çeviri: Mehmet Emir Uslu, İstanbul 2013, Espas Yayınları

Russel Miller, Magnum, Efsanevi Fotoğraf Ajansının Hikâyesi, Çeviri: Tamer Tosun, İstanbul 2012, Agora Kitaplığı

Victor Burgin, Fotoğrafı Düşünmek, Çeviri: Aylin Ünal, İstanbul 2013, Espas Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek. X
2 Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlayabilmek. X
3 Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulayabilmek. X
4 Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yaşam boyu yönlendirebilmek. X
5 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. X
6 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek. X
7 Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanabilmek, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olabilmek ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak. X
8 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek; etkin iletişim becerisine sahip olmak. X
9 Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirebilmek, analiz ve yorum yapabilme kapasitesine sahip olmak. X
10 İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olabilmek. X
11 Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izleyebilmek. X
12 Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. X
13 Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak. X
14 Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilmek. X
15 Estetik farkındalığa sahip olabilmek. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 25
1. Ara Sınav 25
1. Kısa Sınav 25
1. Performans Görevi (Seminer) 25
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 2 2
Performans Görevi (Seminer) 1 4 4
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5