Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İletişimin Temel Kavramları GİT 105 1 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. MUHAMMET ENES ŞAHİN
Dersi Verenler Doç.Dr. BİLGEN AYDIN SEVİM,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İletişimin temel kavramlarının ve iletişim türlerinin bilgisi aracılığıyla etkili iletişim becerisi için temel oluşturmaktır.
Dersin İçeriği İletişimle ilgili temel kavramlar, iletişim sürecinin öğeleri ve iletişim türleri dersin içeriğini oluşturur.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İletişimin temel kavramlarını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
2 İletişim türlerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
3 Farklı iletişim türlerini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
4 İletişim sürecinin işleyişini kavrar. Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav,
5 Etkili iletişim becerisi bağlamında iletişim sürecinin öğelerini tartışır. Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
6 İletişimi toplumsal ve kültürel bağlamda değerlendirir. Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İletişim kavramı ve tanımı 2 numaralı kaynaktan 3 ile 10. sayfalar arasındaki bölüm anlatılır.
2 İletişim, anlam ve toplumsallık 3 numaralı kaynaktan 31 ile 66. sayfalar arasındaki bölüm özetlenir.
3 İletişim süreci ve öğeleri I: Kaynak, ileti, kanal, alıcı 2 numaralı kaynaktan "İletişim Sürecinin Öğeleri" başlıklı bölüm (11-34) okunup tartışılır.
4 İletişim süreci ve öğeleri-II: Kodlama, kodaçma, geri bildirim 2 numaralı kaynaktan "İletişim Sürecinin Öğeleri" başlıklı bölüm (11-34) okunup tartışılır.
5 İletişim süreci ve öğeleri-III: Toplayıcı Yankı, gürültü, seçici algı 2 numaralı kaynaktan "İletişim Sürecinin Öğeleri" başlıklı bölüm (11-34) okunup tartışılır.
6 Etkili iletişim kurma becerisi 2 numaralı kaynaktan "Etkili İletişim" başlıklı bölüm (55-70) okunup tartışılır.
7 İletişim türleri İletişim türleri ile ilgili sınıflandırmalara giriş yapılır.
8 Kişinin kendisiyle iletişimi ve kişilerarası iletişim 1 numaralı kaynaktan 44 ile 49. sayfalar arasındaki bölüm okunup tartışılır.
9 Sözlü ve sözsüz iletişim 2 numaralı kaynaktan "Sözsüz İletişim" başlıklı bölüm (35-54) okunup tartışır.
10 Grup iletişimi ve örgütsel iletişim 2 numaralı kaynaktan "Örgütsel İletişim" başlıklı bölüm (143-170) okunup tartışılır.
11 Kitle iletişimi 6 numaralı kaynaktan "Kitle İletişimi" başlıklı bölüm (66-87) okunup tartışılır.
12 Kitle iletişiminin toplumsal ve kültürel işlevleri 3 numaralı kaynaktan 168 ile 176. sayfalar arasındaki bölüm okunup tartışılır.
13 İletişim türlerinin karşılaştırılması Anlatılan iletişim türlerine dair karşılaştırmalar yapılır.
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu 1.Aziz, Aysel. İletişime Giriş. İstanbul: Aksu Kitabevi, 2008.
2.Demiray, Uğur, edit. Genel İletişim. Ankara: Pegem Yayıncılık, 2007.
3.Gökçe, Orhan. İletişim Bilimine Giriş. Ankara: Turhan Kitabevi, 1993.
4.Gürüz, Demet ve Ayşen Temel Eğinli. Kişilerarası İletişim: Bilgiler, Etkiler, Engeller. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım, 2011.
5.Oskay, Ünsal. İletişimin ABCsi. İstanbul: Der Yayınları, 2001.
6.Türkoğlu, Nurçay. İletişim Bilimlerinden Kültürel Çalışmalara Toplumsal İletişim:Tanımlar, Kavramlar, Tartışmalar. İstanbul: Babil Yayınları, 2004.
7.Yumlu, Konca. Kitle İletişim Kuram ve Araştırmaları. İzmir: İletişim Fakültesi Yayınları, 1994.
Ders Kaynakları 8.Atabek, Nejdet ve Erdal Dağtaş. Kamuoyu ve İletişim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim, Sağlık ve Bilimsel Araştırma Çalışmaları Vakfı Yayınları, 1998.
9.Erdoğan, İrfan. İletişimi Anlamak. Ankara: Erk Yayınları, 2002.
10.Fiske, John. İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev. Süleyman İrvan. Ankara:Ark Yayınevi, 1996.
11.Güneş, Sadık. Medya ve Kültür:Sessiz Yığınların Kültürel İntiharı. Ankara: Vadi Yayınları, 2001.
12.Lazar, Judith. İletişim Bilimi. Çev. Cengiz Anık. Ankara: Vadi Yayınları, 2001.
13.Oskay, Ünsal. XIX. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri:Kuramsal Yaklaşım. İstanbul: Der Yayınları, 1993.
14.Yüksel, Ahmet Halûk. İletişim Süreci ve Sistem Yaklaşımı Açısından İletişim Sürecinin İncelenmesi. Kurgu 6 (Ocak 1989): 15-80.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek. X
2 Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlayabilmek. X
3 Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulayabilmek. X
4 Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yaşam boyu yönlendirebilmek. X
5 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. X
6 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek. X
7 Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanabilmek, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olabilmek ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak. X
8 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek; etkin iletişim becerisine sahip olmak. X
9 Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirebilmek, analiz ve yorum yapabilme kapasitesine sahip olmak. X
10 İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olabilmek. X
11 Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izleyebilmek. X
12 Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
13 Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak. X
14 Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilmek. X
15 Estetik farkındalığa sahip olabilmek. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 25
2. Ödev 25
3. Ödev 25
1. Performans Görevi (Uygulama) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 3 12 36
Final 1 12 12
Performans Görevi (Uygulama) 1 8 8
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
Dersin AKTS Kredisi 5