Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Görsel Estetik | GIT 103 | 1 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Ders, estetik fenomenin, görsel algının ve imgenin temel nitelikleri ile birlikte, başlıca estetik yaklaşımların açıklanmasını ve görme biçimlerinin ortaya koyulmasını amaçlar. |
Dersin İçeriği | Ders, imge, görsel algı, estetik tavır, estetik özne ve nesne, estetik değer kavramlarını, ikona, minyatür, hat, resim, heykel, fotograf, film, çağdaş sanat alanından örneklerle farklı yaklaşımlar ve değişen görme biçimleri ekseninde ele alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Görsel algıyı ve temel niteliklerini kavrar | Anlatım, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
2 | Estetik tavır, estetik değer olarak güzel, yüce ve trajik kavramlarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
3 | İmge ve temsil sorununu kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
4 | Temel estetik yaklaşımları imge ile ilişkisi içinde kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
5 | Değişen görme biçimlerini, estetik alanı içinden değerlendirir | Anlatım, Tartışma, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, estetik nedir? Estetik ve günlük yaşam üzerine tartışma, görme eylemini tanıma | |
2 | Görsel algı ve farklı yaklaşımlar | |
3 | Temel unsurlar: Işık, renk, kopmozisyon, denge | |
4 | Film, resim, fotograf, heykel ve çağdaş sanat alanından örnekler ile estetik tavrın açıklanması ve değerlendirilmesi | |
5 | Estetik nesnenin kavranması, görünüm, reel-irreel, ön yapı/arka yapı resonans, saydamlık kavramları | |
6 | Estetik Değer olarak güzel nedir? İdealist teroi ve estetik yaratmayı sorgulayan yaklaşımlar, Güzelliğin içsel ve dışsal nitelikleri : ikona, afiş, resim, fotograf , film ve mimari alanından örnekler | |
7 | Yüce ve trajik kavramlarının imge ile ilişkisi: fotograf ve film örnekleri | |
8 | Frankfurt okulunun estetik yaklaşımı, marksist estetik obje, meta estetiği kavramı | |
9 | Estetik obje yaklaşımlarının film, resim, fotograf, heykel, şiir örnekleri ile tartışılması | |
10 | İmgeyi anlamak ve temsil sorunu: ikona, minyatür, hat, resim ve fotograf alanından örnekler ile imgenin kavranması | |
11 | sel estetik ve zaman ilişkisi, Bergson'da imge ve bellek Walter Benjamin ve sanat yapıtının değişen anlamı | |
12 | Estetik modernizm, resim ve film alanından örnekler ile estetik dönüşümün tartışılması | |
13 | Değişen görme biçimleri ve imge ile ilişkinin yeniden kurulması | |
14 | Akımlar ve ideolojiler perspektifinde görsel estetik: afiş, film, heykel, müzik, resim örnekleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Estetik, İsmail Tunalı Görme Biçimleri, John Berger Pasajlar, Walter Benjamin Görsel Estetik, Alper Altunay (ed.) İmgenin Pornografisi, Zeynep Sayın Perspektif, Erwin Panofsky Sanatta Zihinsellik Üzerine, Vassil Kandinsky Estetiğin Huzursuzluğu, Jacques Ranciere Aisthesis, Jacques Ranciere Görüntülerin Yazgısı, Jacques Ranciere Başka Bir Estetik, Alain Badiou Kant Estetiği, Taylan Ertuğ Sanat ve Estetik Kuramları, Nejat Bozkurt Frankfurt Okulu'nda Sanat ve Toplum, Besim Delllaloğlu Estetiğin İdeolojisi, Terry Eagleton Güzeli Kurtarmak, Byung Chul Han Sanatta Hakikat, Patrick Doorly İmgeler Nasıl Düşünür? Ron Burnett
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek. | X | |||||
2 | Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlayabilmek. | X | |||||
3 | Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulayabilmek. | X | |||||
4 | Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yaşam boyu yönlendirebilmek. | X | |||||
5 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. | X | |||||
6 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek. | X | |||||
7 | Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanabilmek, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olabilmek ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak. | X | |||||
8 | Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek; etkin iletişim becerisine sahip olmak. | X | |||||
9 | Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirebilmek, analiz ve yorum yapabilme kapasitesine sahip olmak. | X | |||||
10 | İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olabilmek. | X | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izleyebilmek. | X | |||||
12 | Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. | X | |||||
13 | Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak. | X | |||||
14 | Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilmek. | X | |||||
15 | Estetik farkındalığa sahip olabilmek. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 10 |
3. Ödev | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ödev | 3 | 7 | 21 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 110 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |