Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kur'an Okuma ve Tecvid Vıı ILA 401 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EKREM GÜLŞEN
Dersi Verenler Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ, Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI, Prof.Dr. ALİ KARATAŞ, Öğr.Gör.Dr. BETÜL ÖZDİREK ŞAHİN,
Dersin Yardımcıları

Doç.Dr. Ali KARATAŞ, Doç. Dr. Ekrem GÜLŞEN, Mustafa AYDIN, Öğr.Gör. Musa ÖZİŞ, Öğr.Gör. İlyas ŞANLI, Öğr.Gör. Betül ÖZDİREK.

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Kur´an okuyabilme ve bazı pasajları ezberleme yeteneğinin geliştirilmesi.

Dersin İçeriği

Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda okumak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kur´an harflerini telaffuz edebilir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
2 Kur´an-ı Kerim´i yüzünden okuma becerisi kazanır. Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
3 Sûre başı ve ortasına göre istiaze-besmele uygulaması, vasıl ve kurallarının uygulanması, zamir ve sekte gibi Kur´an okuma kurallarını kavrar. Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
4 Âl-i İmrân 1-9 ezberlenmesi.tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
5 Târık ve 'Alâ Sûrelerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
6 Gâşiye Sûresi'ni tarzında okuyacak şekilde ezberler. Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yüzünden okuma (Meryem Sûresi).
2 Yüzünden okuma (Meryem Sûresi). Âl-i İmrân 1-9 ezberlenmesi. Tecvid konularının tekrarı.
3 Yüzünden okuma (TaHa Sûresi). Sûre başı ve ortasına göre İstiaze ve besmele vecihleri.
4 Yüzünden okuma (TaHa Sûresi). Nas- Duha sûreleri arası Tekbir uygulaması.
5 Tarık Süresi ezberlenmesi.
6 Yüzünden okuma (Enbiya Sûresi). Vakf ve ibtida kuralları ve uygulaması.
7 Yüzünden okuma (Enbiya Sûresi).
8 Tecvid tahlilleri.
9 Yüzünden okuma (Hac Sûresi). İki sakin harf arası vasıl (teori ve uygulama).
10 Yüzünden okuma (Hac Sûresi). 'Alâ süresi ezberlenmesi.
11 Yüzünden okuma (Muminun Sûresi), Yâsin Sûresinin tedvir tarzında ezber tekrarı (1-3. sayfalar).
12 Gâşiye süresinin ezberlenmesi.
13 Yüzünden okuma (Nûr Sûresi), Yâsin Sûresinin tedvir tarzında ezber tekrarı (4-6. sayfalar).
14 Yüzünden okuma (Nur Sûresi). Nebe Sûresinin sayfasının tedvir tarzında ezber tekrarı. Nas-Duhâ sûrelerinin talimi. Asım kıraatine ait bazı okuyuş özellikleri.
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Dağdeviren, A. (2016): Kur’an Okuma Sanatı Tecvid. Sakarya: Beşiz Yayınları.

Ders Kaynakları

[[2] Ğavsânî, Y. A. (1996): İlmü-Tecvid. Dimeşk.
[3] Muhammed Mekkî, N. (1970): Nihâyetü'l-Kavli'l-Müfîd fî İlmi-Tecvîd. Mısır: Matbaatü Mustafa el-Bâbî el-Halebî ve Evlâdihi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 20
1. Sözlü Sınav 15
2. Sözlü Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 5 5
Sözlü Sınav 2 15 30
Performans Görevi (Uygulama) 2 15 30
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5