Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Medeniyeti Tarihi ILA 309 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ESRA ATMACA
Dersi Verenler Doç.Dr. SERDAR ÖZDEMİR, Doç.Dr. ESRA ATMACA,
Dersin Yardımcıları

Dr. Öğr. Üyesi SERDAR ÖZDEMİR

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

İslam medeniyetinin oluşum ve gelişim sürecini, özelliklerini ve diğer medeniyetlere katkılarını incelemek

Dersin İçeriği

Medeniyet Kavramı, Kadim Medeniyetler, İslam Medeniyetinin Oluşum Evresi, İslam Medeniyetinin Tezahürleri, İslam Medeniyetinin Diğer Medeniyetlere Katkısı

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kültür ve medeniyet kavramlarını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav,
2 Tarihte var olan medeniyetlerin isimlerini ve bölgelerini bilir ve sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Medeniyetin temel unsurlarını bilir ve tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
4 İslam medeniyetinin maddi ve manevi eserlerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
5 Medeniyetler arası etkileşimleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav,
6 İslam medeniyetini etkileyen temel unsurları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav,
7 İslam medeniyetinin bilim ve sanat alanında örnekler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
8 İslam medeniyetinin mimari alanında örnekler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
9 İslam medeniyetinin diğer medeniyetlere olan katkısını örnekleriyle anlatır. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi,
10 İslam medeniyetinin yeniden inşasını tartışır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav,
11 Medeniyetlerin doğuş ve çöküş nedenlerini analiz eder. Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam Medeniyeti Tarihine Giriş
2 İslam Medeniyetinin Kaynakları
3 İslam Medeniyetinin Aşamaları ve Temel Özellikleri
4 İslam Medeniyetinin Manevi Dinamikleri
5 İslam Medeniyetinde Eğitim-Öğretim
6 İslam Medeniyetinde Dini İlimler
7 Tercüme Faaliyetleri
8 Tercüme Faaliyetlerinin İslam Medeniyetine Tesirleri
9 Müspet Bilimler
10 Sanat ve Mimari
11 İslam Medeniyetinde İdari Yapı
12 İslam Medeniyetinde Sosyal Hayat
13 İslam Medeniyeti ve Türkler
14 İslam Medeniyetinin Diğer Medeniyetlere Etkileri
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Sarıçam, İbrahim (2007): İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara.

Ders Kaynakları

[2] Baltacı, Cahit (2005): İslam Medeniyeti Tarihi, İstanbul: İFAV Yayınları.
[3] Barthold, W. (1973): İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
[4] Mez, A. (2000): Onuncu Yüzyılda İslam Medeniyeti, İstanbul: İnsan Yayınları.
[5] İslam Tarihi: Kültür ve Medeniyeti (1997): İstanbul: Kitabevi Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 10
1. Sözlü Sınav 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 69
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,76
Dersin AKTS Kredisi 3