Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Vısual Theorıes Dıscussıons GIT 519 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. BİLGEN AYDIN SEVİM
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

This course aims to provide the students with the development of research, discussion and writing skills on visual theory.

Dersin İçeriği

Visual theories are to introduce the students to critical approaches that they can apply to various images, objects and fields.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 They explain what their visual theory studies are and how they need a research area. Lecture, Testing,
2 Explains the relationship of visual theory studies with design and cultural studies. Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing,
3 Explain the influence of image reproduction on the development of remanufacturing technologies. Lecture, Question-Answer, Testing,
4 Analyzes the function of visual imagination in consumer culture. Lecture, Question-Answer, Testing,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Definition of visual theories
2 A survey of the theories about creating theory
3 Theory creation research examples
4 Theory creation research examples
5 Theory as Research Strategy
6 Midterm
7 Data Collection Process
8 Theory Creation Process
9 Objectivity and analysis of data
10 Midterm
11 Creating a research sample
12 Creating a research sample
13 Creating a research sample
14 Creating a research sample
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Sturken, Marita ve Cartwright, Lisa (2009) Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture. Oxford University Press.

Aslan, Umut Tümay (2003) "Görsel Olanı Okumak: Eleştirel Görsel Okur-Yazarlık." İletişim Araştırmaları. 1(1): 39-64.

Merleau-Pony, Maurice (2006) Göz ve Tin. İstanbul: Metis.

Crary, Jonathan (2010) Gözlemcinin Teknikleri: On Dokuzuncu Yüzyılda Görme ve Modernite. İstanbul: Metis, 2001.

Benjamin, Walter (2002) “Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı.” Pasajlar. İstanbul: YKY (50-86).

Berger, John (2011) O Ana Adanmış: John Berger’den Seçme Yazılar. İstanbul: Metis.

Barthes, Roland (2011) Camera Lucida: Fotoğraf Üzerine Düşünceler. İstanbul: Altıkırkbeş.

Sontag, Susan (2011) Fotoğraf Üzerine. İstanbul: Agora. 

Berger, John (2012) Görme Biçimleri. İstanbul: Metis

Mitchell, WJT. (2002) “Showing Seeing: a Critique of Visual Culture.” Journal of Visual Culture 1.2 : 165-181.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1
2
3
4
5
6
7
8
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
2. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) 14 3 42
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) 22 4 88
Mid-terms 2 3 6
Final examination 1 3 3
Toplam İş Yükü 139
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,56
Dersin AKTS Kredisi 6