Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitsel Davranışsal Ölçme ve Değerlendirme ZEE 104 2 4 + 0 4 8
Ön Koşul Dersleri

Özel Eğitime Giriş

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Damla ALTIN

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Özel gereksinimli bireylerin ihtiyaçlarını belirleyebilmek için kullanılan çeşitli değerlendirme yöntemleri konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Özel eğitimde kullanılan ölçme ve değerlendirme kavramları, eğitsel ve tıbbi değerlendirme yaklaşımları, Türkiyede ve ileri ülkelerde eğitsel ve davranışsal değerlendirme uygulamaları, formal ve informal değerlendirme teknikleri, değerlendirme verilerini analiz etme ve kullanma, bireyselleştirilmiş eğitim programının izlenmesi ve değerlendirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öze eğitimde eğitsel değerlendnirmenin amaçlarını betimler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Tıbbi ve eğitsel tanılama modellerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
3 Formal-İnformal değerlendirme yöntemlerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
4 İnformal değerlendirme yöntemlerini uygular Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Performans Görevi,
5 Ölçüt bağımlı test geliştirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Performans Görevi,
6 Değerlendirme sonuçlarını raporlaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Performans Görevi,
7 Bir öğrenciye ilişkin performans yazar Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Özel Eğitimde Eğitsel Değerlendirmenin Amaçları Sayfa 1-14
2 Tıbbi ve Eğitsel Tanılama Modelleri Sayfa 15-28
3 Formal Değerlendirme Yöntemleri- Standart testler Sayfa 29-42
4 Ölçme-değerlendirmeye Yönelik Temel Kavramlar-Geçerlik/Güvenirlik Sayfa 43-56
5 İnformal Değerlendirme Yöntemleri Sayfa 57-68
6 Gözlem, Görüşme, Programa Dayalı Değerlendirme Sayfa 69-80
7 İş Örnekleri ve Hata Analizi, Kontrol listeleri Sayfa 81-96
8 ARASINAV
9 Ölçüt Bağımlı Testler Sayfa 97-118
10 İşlevsel Değerlendirme Sayfa 119-136
11 Değerlendirme Sonuçlarının Sentezi Sayfa 137-150
12 Performans Yazımı Kuralları Sayfa 152-170
13 Performans Yazımı Uygulamaları Sayfa 171-193
14 Final Sınavı
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim elemanı tarafından dönem içinde sunulan notlar

Ders Kaynakları

1- Avcıoğlu, H. (2011). Özel eğitime gereksinim duyan öğrencilerin eğitsel ve davranışsal değerlendirilmesi. Ankara: Vize Yayıncılık
2-Erbaş D. ve diğ. (2005) İşlevsel değerlendirme. Ankara: Kök yayıncılık
3-Kargın, T. (2010). Değerlendirme ve bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama. Sucuoğlu, B. ve Kargın, T. (Ed). İlköğretim´de Kaynaştırma Uygulamaları. Ankara: Kök Yayıncılık
4-McLoughlin, J.A., Lewis, R.B. (2004). Özel Gereksinimli Öğrencilerin Ölçümlenmesi. Gündüz Eğitim ve Yayınları
5-Sola-Özgüç, C. ve Gümüş, T. (2012). Sosyal becerilerin değerlendirilmesi. Sezgin Vuran (Ed). Sosyal Yeterliklerin Geliştirilmesi. Ankara : Vize Yayıncılık, 978-605-4551-45-3.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır.
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 12 12
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 193
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,72
Dersin AKTS Kredisi 8