Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matematik III MAT 215 3 3 + 0 3 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AKADEMİK PERSONEL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Matematik araştırma görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Mühendislikte, Fiziki bilimlerde ve pek çok bilim dalındaki problemleri çözümleyebilmek için gerekli olan matematiksel modellemeler sonrasında ortaya çıkan diferensiyel denklemleri tanıtmak ve çözüm yöntemleri hakkında bilgi sahibi etmek.
Dersin İçeriği Diferensiyel Denklemlerin Sınıflandırılması ve Çözüm Türleri, Birinci Mertebeden Diferensiyel Denklemler, Birinci Mertebeden Yüksek Dereceden Diferensiyel Denklemler, Sabit Katsayılı Lineer Diferensiyel Denklemler
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Diferensiyel denklemin tanır Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
2 Diferensiyel denklemleri sınıflandırır Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Çözümü bilinen denklemi bulur Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
4 Birinci mertebeden denklemleri tanır ve çözer Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme, Anlatım, Ödev, Sınav,
5 Bir eğri ailesini kesen diğer bir eğri ailesini bulur Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
6 Yüksek mertebeden denklemleri tanır Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme, Anlatım, Ödev, Sınav,
7 Sabit katsayılı homojen lineer denklemlerin çözümlerini bulur Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
8 Sabit katsayılı homojen olmayan lineer denklemlerin çözümlerini bulur Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Diferensiyel denklemlerin tanımı ve sınıflandırılması [2] sayfa 2-11
2 Birinci mertebeden birinci dereceden diferensiyel denklemler ( Değişkenlere ayrılabilen denk.) [2] sayfa 11-25
3 Homojen diferensiyel denklemler, tam diferensiyel denklemler [2] sayfa 32-63
4 İntegrasyon çarpanı [2] sayfa 73-87
5 Lineer diferensiyel denklemler [2] sayfa 87-106
6 Bernoulli diferensiyel denklemi [2] sayfa 106-111
7 Riccati diferensiyel denklemi [2] sayfa 111-125
8 Birinci mertebeden yüksek dereceden diferensiyel denklemler Clairaut diferensiyel denklemi [2] sayfa 126-133
9 Birinci mertebeden yüksek dereceden diferensiyel denklemler Clairaut diferensiyel denklemi [2] sayfa 126-133
10 Lagrange deiferensiyel denklemi, Yörüngeler [2] sayfa 133-148
11 Sabit katsayılı lineer homojen diferensiyel denklemler [2] sayfa 255-264
12 Sabit katsayılı lineer homojen diferensiyel denklemler [2] sayfa 255-264
13 Sabit katsayılı lineer homojen olmayan diferensiyel denklemler ( Belirsiz katsayılar metodu ) [2] sayfa 264-294
14 Sabit katsayılı lineer homojen olmayan diferensiyel denklemler ( Parametrelerin değişimi metodu ) [2] sayfa 264-294
Kaynaklar
Ders Notu [1] Differential Equations, Shepley L. Ross
Ders Kaynakları [2] Diferansiyel Denklemler, Eyüp Sabri Türker, Metin Başarır
[3] Diferensiyel Denklemler ve Sınır Değer Problemleri, Edwards&Penney (Çeviri Editörü: Ömer Akın )
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bilgisayar teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. X
2 Bilgisayar teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek.
3 Bilgisayar teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak.
4 Bilgisayar teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. X
5 Bilgisayar teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. X
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak.
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek.
8 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak.
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek.
10 Bilgisayar teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3