Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İstatistik | EKO 361 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÇİSEM BEKTUR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mücahit Aydın |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilerin sayısal verilerle düşünmesine ve sayıların arkasında yatanları anlayarak yorumlamasına yardımcı olmayı, öğrencinin gerekli olduğu durumda uygun veri çözümleme yöntemini seçerek kullanabilme becerisini geliştirmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders veri analiz etme yöntemlerini, sayısal verileri inceleyen kuram ve teknikleri, iktisadi endeksleri, ekonomik seri ve parametrelerin yorumlanmasını, Olasılık dağılımlarının ve ihtimal hesaplarının yapılması ve bunların iktisat, işletme ve yönetim faaliyetlerinde kullanıldığı alanları kapsar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İstatistik yöntembilimini açıklar, ne zaman ve nasıl kullanılacağını tanımlar; | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Veriyi analize hazır hale getirmek için kaydeder, listeler, gruplandırır; | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Veriyi tasvir etmek için tablo, şekil ve grafik hazırlar, nasıl yapılacağını gösterir, örnek problem çözer; | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Merkezi eğilim ölçülerini, değişkenlik ölçülerini, asimetri ve basıklık ölçülerini hesaplar ve kullanır, veri yapısını analiz eder, araştırılan olayı açıklar, tasvir eder ve yorumlar; | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Stokastik olayları tanır, olasılık problemlerini çözer. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Araştırma kapsamında örnekleme yöntemini belirler, örnek istatistiklerini hesaplar, örneklemenin hatasını ölçer, örnek istatistiği yardımıyla yığın parametrelerini tahmin eder, tahminde örnek büyüklüğünü dikkate alarak hangi olasılık dağılımından yararlan | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
7 | Örnek büyüklüğü ve sondaj nispetine göre örnekleme hatasını nasıl ölçeceğini belirler, optimal örnek büyüklüğünü hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
8 | Araştırma konusu ile ilgili araştırma hipotezini kurar, testin şeklini ve yönünü belirler, hipotezler için kabul ve ret bölgelerini gösterir, örneklem yardımıyla test istatistiğini hesaplar, Ho hipotezi için kabul/ret kararı verir, sonucu değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
9 | Kategorik veriler için değişkenler arasında bağımsızlık testi yapar, hipotez testi sistematiğini kullanır, çıkan sonuçları yorumlar ve karar verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
10 | Veri setindeki gözlem değerlerinin teorik olasılık dağılımlarından hangisine uyduğunu gösterir, , hipotez testi sistematiğini kullanır, çıkan sonuçları yorumlar ve karar verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
11 | İki değişken arasında ilişki olup olmadığını araştırır, ilişkinin anlamlı olup olmadığını belirler, anlamlı bir ilişki varsa ilişkinin modelini formüle eder, değişkenlerden biri ile diğerini tahmin eder, tahminin belli bir olasılık düzeyine göre yorumla | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
12 | Fiyat ve miktarlardaki nispi değişmeleri ölçer, ölçüm sonuçlarını yorumlar, ekonomik göstergeleri irdeler, reel ücretleri hesaplar, indeksleri deflatör olarak kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistiğin ekonomi ve işletme alanındaki önemi, temel istatistiki kavramlar ve istatistiki veri kaynakları | Serper, Ö.(2004), bölüm 1, Öğretim üyesi notları |
2 | Verilerin toplanması | Serper, Ö.(2004), bölüm 2 |
3 | Grafiksel ve nümerik tanımlayıcı metotlar, veri işleme, seriler ve grafik çizimleri | Serper, Ö.(2004), bölüm 3,4,5 |
4 | Ortalamalar: Aritmetik ortalama, mod ve medyan | Serper, Ö.(2004),bölüm 6, 93-121 |
5 | Dağılım Ölçüleri | Serper, Ö.(2004), bölüm 6, 121-156 |
6 | Olasılık kuramı | Serper, Ö.(2004), bölüm 7, 157-181 |
7 | Olasılık dağılımları | Serper, Ö.(2004), bölüm 7, 184-218 |
8 | Kesikli ve sürekli olasılık dağılımları | Serper, Ö.(2004), bölüm 8, bölüm 9 |
9 | ARASINAV | |
10 | İndeksler: çeşitli indeksleri hesaplama yöntemleri | Serper, Ö.(2004), bölüm 9 |
11 | Örnekleme ve örnekleme dağılımları | Serper, Ö.(2004), bölüm 10 |
12 | Hipotez testleri | Serper, Ö.(2004), bölüm 13 |
13 | Varyans analizi | Serper, Ö.(2004), bölüm 15,16, 17 |
14 | Korelasyon ve regresyon | Serper, Ö.(2004), bölüm 19 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notu |
Ders Kaynakları | Serper, Ö.(2004), Uygulamalı İstatistik I ve Uygulamalı İstatistik II, Bursa:Ezgi Kitabevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | ||||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | ||||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | ||||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | ||||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | ||||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | ||||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | ||||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | ||||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | ||||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | ||||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | ||||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | ||||||
14 | Uluslararası Güvenlik sorunlarını ve bu alana ilişkin teorik yaklaşımlarını inceleme | ||||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | ||||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | ||||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |