Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Electrıc Motors and Drıvers | ADA 110 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. UFUK DURMAZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. UFUK DURMAZ, Doç.Dr. OSMAN HAMDİ METE, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Aims of this course are acknowledgement of basic principles of magnetic fields and characteristics magnetic materials; comprehensions of structures, characteristics and applications of transformers, direct current machines, induction machines, synchronous machines and special electrical machines. |
Dersin İçeriği | Basic electromagnetics, magnetic materials, transformers, dc machines, induction machines, synchronous machines,mechanical load characteristics, motor and driver selection, special electrical machines. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Recognize basic electric and basic magnetic knowledge and laws | Lecture, Question-Answer, | Testing, Homework, |
2 | Explain structure, working principle and applications of transformers and dynamos | Lecture, Question-Answer, | Testing, Homework, |
3 | Explain structure, working principle and different connection types of direct current motors | Lecture, Question-Answer, Case Study, | Testing, Homework, |
4 | Explain structure, working principle, characteristics and applications of induction and synchronous machines | Lecture, Question-Answer, Case Study, | Testing, Homework, |
5 | Classify characteristics of mechanical loads | Lecture, Question-Answer, | Testing, Homework, |
6 | Sequence motor selection parameters, diffrentiate operating conditions | Lecture, Question-Answer, Discussion, Case Study, | Testing, Homework, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Classification of electrical machines. Basic laws and rules | |
2 | Basic laws and applications | |
3 | Magnetic materials and magnetic circuits | |
4 | Transformers | |
5 | Direct current machines, dynamos | |
6 | Direct current motors | |
7 | Induction motors and their construction | |
8 | characteristics and operating modes of induction motors | |
9 | Start up, speed control and braking procedures of induction motors | |
10 | Synchronous machines | |
11 | Mechanical load characteristics | |
12 | Motor selection | |
13 | Motor drivers and selection of drivers | |
14 | Special electrical machines |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Materials loaded on this website. |
Ders Kaynakları | [2] M. Adnan Peşint, Ergün Akcapınar, Elektrik Makineleri ve Laboratuvar Deneyleri, MEB, 2000, Ankara. [3] Güngör Bal, Doğru Akım Makineleri ve Sürücüleri, Seçkin Yayınları. [4] Ahnet Hamdi Saçkan, Asenkron Motorlar, Birsen yayınevi, 1994, İstanbul. [5] Necati Oğuz, Muhittin Gökkaya, Elektrik Makineleri I, MEB, 2000 [6] M. Adnan Peşint, Abdullah Ürkmez, Elektrik Makineleri II, MEB, 2000. [7] M. Adnan Peşint, Elektrik Makineleri IV, MEB, 2000, Ankara. [8] Ali Özdemir, Elektrik Bilgisi, MEB, 2001 [9] Muammer Gökbulut, Bülent Akgün, Elektrik Motorlarının Kontrolü, YÖK, 1993, Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | |||||||
2 | X | ||||||
3 | X | ||||||
4 | |||||||
5 | X | ||||||
6 | |||||||
7 | |||||||
8 | |||||||
9 | |||||||
10 | |||||||
11 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) | 16 | 3 | 48 |
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) | 16 | 3 | 48 |
Mid-terms | 1 | 15 | 15 |
Quiz | 2 | 15 | 30 |
Assignment | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |