Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İbn Haldun Okumaları SBK 625 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Siyasal Düşünceler Tarihi, Sosyoloji, Türk-İslam Düşünce Tarihi, Karşılaştırmalı Siyaset Bilimi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ZEYNEL ABİDİN KILINÇ
Dersi Verenler Prof.Dr. ZEYNEL ABİDİN KILINÇ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Grv. Abdullah S. ÖZCAN

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

İbn Haldun'un yöntem ve bilim anlayışının aktarılması ve devlet, toplum, toplumsal değişim teorilerinin tanıtılması.

Dersin İçeriği

Bu derste İbn Haldun'un bilim anlayışı ve yöntemi aktarıldıktan sonra toplumsal değişim ve siyaset teorisi  işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İbn Haldun'un bilim anlayışını öğrenir Anlatım, Sınav,
2 İbn Haldun'un toplum, devlet ve tarih üzerine görüşlerini öğrenir Tartışma, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 GİRİŞ/TANITIM Fromherz
2 İbn Haldun’un Biyografisi Fromherz: İbn Haldun
3 İbn Haldun’un Bilim Anlayışı Ü. Hassan, A. Arslan, S. F. Dale (ilgili bölümler)
4 İbn Haldun’un Yöntemi Ü. Hassan, A. Arslan, S. F. Dale 8ilgili bölümler)
5 İbn Haldun ve Tarih İlmi Ü. Hassan, A. Arslan, S. F. Dale, Y. Lacoste (ilgili bölümler)
6 Umran İlmi Ü. Hassan, A. Arslan, S. F. Dale, Y. Lacoste (ilgili bölümler)
7 Mukaddime (ss. 155-209) M. Mehdi
8 Mukaddime (ss. 213-320) Mukaddime (ss. 155-320)
9 ARA SINAV
10 Mukaddime (ss. 321-369). Mukaddime (ss. 321-369).
11 Mukaddime (ss. 373-420). Mukaddime (ss. 373-420).
12 Mukaddime (ss. 420-509). Mukaddime (ss. 420-509).
13 Mukaddime (ss. 509-581). Mukaddime (ss. 509-581).
14 Toplumsal ilerleme ve çöküş açısından İbn Haldun - J. J. Rousseau Karşılaştırması Rousseau: Bilimler ve Sanatlar Üzerine Söylev -Rousseau: İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Temeli ve Kökenleri.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. İbn Haldun (2018). Mukaddime. Dergah Yayınları. (çeviri: Süleyman Uludağ).

2. A. J. Fromherz (2018). İbn Haldun: Hayatı ve Dönemi. Ketebe Yayın. (çeviri: Y. S. İnanç).

3. Ahmet Arslan (2014). İbni Haldun. Bilgi Ünv. Yayınları.

4. Ümit Hassan (2015). İbn Haldun: Metodu ve Siyaset Teorisi. Doğu Batı Yayınları.

5. Yves Lacoste (2012). İbni Haldun: Tarih Biliminin Doğuşu. Ayrıntı Yayınları (çeviri: M. Sert).

6. S. F. Dale (2018). İbn Haldun ve İnsan Bilimi. Say Yayınları. (çeviri: A. Ay ve C. Coşkan).

7. İ. E. Kozak (1999). İnsan-Toplum-İktisat. Değişim Yayın.

8. İbn Haldun (2011). Bilim ile Siyaset Arasında Hatıralar. Dergah Yayınları (çeviri: V. Akyüz).

9. Ozan Sağsöz (2018). İbn Haldun'un Mukaddimesi'nde Maişet Yolları. Vakıfbank Kültür Yayınları.

10. Y. Yıldırım (2001). "Türkçe'de İbn Haldun Üzerine Yapılan Çalışmalar", İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, ss. 139-174.

11. Dhaouadi, M. (2006). "The Concept of Change in the Thought of Sociologists: Ibn Khaldun and Western Classical." İslâm Araştırmaları Dergisi, 16, ss. 43-87.

12. Dhaouadi, M. (2008). "The Forgotten Concept of Human Nature in Khaldunian Studies."  Asian Journal of Social Science, Vol. 36, No. 3/4, SPECIAL FOCUS: Ibn Khaldun(2008), pp. 571-589.

13.   M. Mehdi (2020) İBN HALDÛN`UN TARİH FELSEFESİ, (Çvr. Fuat Aydın).

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma X
2 Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme
3 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma
4 Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma X
5 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme X
6 Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme
7 Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma
8 Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma X
9 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma
10 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6