Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Parazitoloji | LAB 112 | 2 | 2 + 1 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞADİYE BERNA AYKAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ŞADİYE BERNA AYKAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Sağlık alanında çalışacak elemanların parazit organizmaların yapıları, özellikleri, bulaşma yolları, yaptıkları hastalıklar ve tanıları konusunda bilgilendirmek ve parazitoloji laboratuvarında kullanılan alet ve ekipmanları tanıtmaktır. |
Dersin İçeriği | Parazitolojinin tarihçesi, gelişimi ve temel kavramları; parazitoloji laboratuvarında uygulanacak çalışma kuralları ve testleri; Parazitlerin sınıflandırılması ve genel özellikleri; insanlarda yerleşen ve hastalık etkeni olabilen parazitlerin yapısı, üreme özellikleri, metabolizması; parazit enfeksiyonları ve bulaşma yolları, parazit enfeksiyonlarının tedavisi ve korunma yöntemleri; parazit enfeksiyonlarının laboratuvar tanısı konularına değinilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Parazit organizmalar ve parazitoloji hakkında temel bilgiler edinir | Anlatım, | Sınav, |
2 | Parazitoloji laboratuvarında kullanılan araç- gereçler, cihazlar ve mikroskopların kullanımını öğrenir | Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav, |
3 | Dışkı inceleme yöntemlerini ve serum fizyolojik ve lugol ile preparat hazırlama ve mikroskopta inceleme öğrenilir. Gözle görülen parazitlerin Ascaris lumbricoides, Taenia saginata halkası, E.vermicularis vs. parazitleri tanıyabilecektir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav, |
4 | İnce yayma ve kalın yayma için uygun bir şekilde kan alabilecek ve İnce yayma ve kalın yayma preparatları hazırlayabilecektir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav, Sözlü Sınav, |
5 | Perianal materyal yöntemini tanımlayabilecek, materyal almasını bilecek, hazırlanan preparatı mikroskopta 10X oküler ve 10X objektifle, daha sonra 40X oküler ve 10X objektifle inceleyebilecektir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav, Sözlü Sınav, |
6 | Parazitleri tanımlamada kullanılan spesifik boyama yöntemlerini tanımlayabilecek ve boyaları hazırlayabilecektir. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Sınav, |
7 | Kan parazitlerinin tanısında kullanılan boyama yöntemini uygulayabilecek ve kan parazitlerini tanımlayabilecektir | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, |
8 | Ülkemizde görülen paraziter enfeksiyonları tanımlayabilecektir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
9 | Parazitolojik tanı yöntemlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Parazitolojiye giriş. Parazitlerin genel özellikleri. Sınıflandırılması ve Parazit inceleme yöntemleri | |
2 | Protozoonların genel özellikleri ve Tıbbi Parazitoloji içerisinde yer alan protozoonlar | |
3 | İnsan vücuduna yerleşen amipler (Entamoeba histolytica ve Entamoeba coli) ve ameobiasis. | |
4 | Diğer Barsak Protozoonları Giardia intestinalis ve Giardiasis; Balantidium coli, Dientamoeba fragilis, Isospora belli ve Cryptosporidium parvum, Cyclospora spp. , Sarcocystis spp. , Microsporidia, Trichomoniasis ( Trichomonas hominis , Trichomonas tenax, | |
5 | Plasmodium türleri ve sıtma, Babesia spp. | |
6 | Kan ve doku kamçılıları (Leishmania donovani, Leishmania tropica, Leishmania mexicana, Leishmania brasiliensis) | |
7 | Trypanosoma türleri (Trypanosoma brucei gambiense, Trypanosoma brucei rhodesiense, Trypanosoma cruzi) ve oluşturdukları hastalıklar, Toxoplasmosis ve Toxoplasma gondii, Pneumocystis carinii | |
8 | Helmintlere giriş ve nematodların genel özellikleri Bağırsak nematodları (Ascaris lumbricoides, Strongyloides stercoralis, Enterobius vermicularis, Trichuris trichiura, Ancylostoma duodenale, Necator americanus) | |
9 | Doku nematodları (Visceral larva migrans, Kutanöz larva migrans, Trichinella spiralis, Dracunculus medinensis) Filarial nematodları (Wuchereria bancrofti, Brugia malayi, Onchocerca volvulus, Loa loa, Dirofilaria spp. , | |
10 | Yıl içi Sınavı | |
11 | Sestodların genel özellikleri Taenia saginata, Taenia solium, Hymenolepis nana, Hymenolepis dimunuta, Dipylidium canium, Diphyllobothrium latum, | |
12 | Kist hidatik, Echinococcus multilocularis, Multiceps multiceps | |
13 | Trematodların genel özellikleri Schistosoma, Schistosoma spp. , Fasciola hepatica, Dicrocoelium dentriticum, | |
14 | Artropodların genel özellikleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1]Saygı, G. ;Temel Tıbbi Parazitoloji. Sivas: 2. Baskı, 2002 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak | X | |||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili teşhise yönelik verilerin eldesi ve muhafazası ile ilgili bilgi ve beceriye sahip olmak | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak | X | |||||
6 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | X | |||||
8 | Tarihi değerlere saygılı, Sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | X | |||||
9 | İş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak. | X | |||||
10 | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
11 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak. | X | |||||
12 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |