Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Optisyenlik Uygulamaları | OPT 106 | 2 | 3 + 2 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. FATİH TANRISEVEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. FATİH TANRISEVEN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gözlük camları ve gözlük çerçevelerinin özelliklerine göre sınıflandırılması ve lens diyoptrilerinin tespitinin öğretilmesidir. Kişiye uygun cam ve çerçeve seçimi yapabilmek, Prizmatik reçete analizi yapabilmek. |
Dersin İçeriği | Genel tanımlar. Fokometre, lenslerin özellikleri ve sınıflandırılması. VP-SPH-Plus-Minus-Plan Cly-SPHCYL lenslerin teorik olarak elde edilişleri ve ne tip refraksiyon kusurlarında kullanıldığı. Refraksiyon kusurları (hipermetropi, miyopi, astigmatizma, presbiopi), aks kavramı ve tanımı, oftalmik lenslerin meridyenlerdeki dioptri güçleri. SPH-CYL-SPHCYL lenslerde güç kavramı. Dioptri tanımı formülasyonu, Transpoze, Plus-Minus ve Cross formda yazılan reçete tipleri, bir yazılış şeklinin diğer yazılış şekline transpozesi. SPHCYL formda reçete yazılım şeklinin Cross forma transpozesi. Reçete yazım kuralları, Addisyon kavramı. Pantoskopik ve retroskopik açı tanımları. Çevre seçimi, cam seçimi, çerçeve ayarları, çerçevenin materyalleri, çerçeve tipleri ve kısımları. Çerçeve boyutlarının ölçümü (Boxing sistemi, Datum sistemi- A,B,DBL boyutları). Yüze ait ölçüler, Hasta Pd mesafesinin ölçümü. Desantrasyon, yatay ve dikey santrasyon. Emniyet cammları, UV, UV´nin zararları, UV tutucu camlar, fotokromik ışığa duyarlı camlar. Türkiye´de optikle ilgili standartlar, oluşturulması zorunlu batı standartları gereksinimleri. Gözlük cam ve çerçevelerinin fiyatlandırılması, sosyal güvenlik kurumlarının verdiği yardım bedelleri. Nötralizasyon. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çerçeve çeşitlerini ve en uygun çerçeve seçimini yapar. | Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
2 | Çerçeveye lens montajını yapar. | Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
3 | Transpoze ve aks işlemlerini gerçekleştirir. | Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gözlük camlarının özellikleri ve sınıflandırılması | |
2 | Diyoptri tanımı ve formülasyonu | |
3 | Refraksiyon kusurları | |
4 | Aks kavramı ve astigmatizmanın düzeltilmesi | |
5 | PD mesafesi ve Montaj yüksekliği tesbiti | |
6 | Gözlük camlarının markürlenmesi, çizimi ve tıraşlanması | |
7 | Optisyenlikte kullanılan optik aletler, el aletleri, malzemeler ve bakımı. | |
8 | Pupillalar arası mesafe ve montaj yüksekliğine uygun tam çerçeveye cam montajı | |
9 | Pupillametre ile pupilla ölçüsü alınarak nilör çerçeveye cam montajı | |
10 | Arasınav | |
11 | Prizmatik etkiyi öğrenme, prizma taban yönü tespiti ve desantrasyon miktarı hesapları | |
12 | Optik merkezin desantre edilerek nilör çerçeveye uygun cam montajı | |
13 | Montajı yapılmış olan gözlük üzerinde oluşan prizmatik etki ve taban yönünün tespit edilmesi | |
14 | Prizmatik lens sipariş prosedürü, lensin diyoptrik gücünün varsa aksının ölçülmesi, prizma diyoptrisi ve taban yönüne uygun camın çerçeveye montajının yapılması. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | GÖZLÜKÇÜLÜK ÖĞR. GÖRV. ERTEKİN AKSAK ÖĞR. GÖ. ECZACI TAYLAN KÜÇÜKER |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Optisyenlik alanındaki temel ilkeleri teorik ve uygulama alanında kullanabilecek seviyede bilgi sahibi olur. | ||||||
2 | Alanında verilen görevleri gerekli inisiyatifleri alarak bağımsız bir şekilde yürütür. | ||||||
3 | Hastaları özenle karşılayarak, ona uygun optik gereçlerin sunumunu yapar. | ||||||
4 | Optisyenlik alanında sahip olduğu bilgileri kullanarak reçete bilgilerini yorumlar. | ||||||
5 | Mesleki yazılımlar ile amaca uygun diğer yazılım ve otomasyon sistemlerini kullanır. | ||||||
6 | Reçete bilgilerinin içerdiği optik gereçleri amaca uygun, etik kurallara riayet ederek hazırlar. | ||||||
7 | Gerekli gördüğünde alanındaki yanlışlıkların düzeltilmesi için ilgililere başvurur. | ||||||
8 | İlgililerin isteği üzerine gerekli bilgilerin paylaşımını şeffaf bir şekilde gerçekleştirir. | ||||||
9 | - Optisyenlik alanındaki yasal mevzuatın takibini yapar, ilgili mevzuatın güncel formatına uygun olarak kendini yeniler. | ||||||
10 | İlgili mevzuatın maddelerine riayet ederek, optik müessesesi açmaya hak kazanır . | ||||||
11 | Herhangi bir optik müessesesinde mesul müdür olmaya hak kazanır. | ||||||
12 | Sağlık teknikerine uygun bilişsel ve davranışsal muhakeme yeteneğine sahip olur. | ||||||
13 | Toplumun genel ahlak kurallarına uyarak, iş becerilerini toplumun yararı için azami şekilde kullanır. | ||||||
14 | Temel iş güvenliği eğitimine uygun olarak mesleğindeki riskleri ve bu riskleri bertaraf etme yollarını bilir. | ||||||
15 | Disiplinler arası çalışmalarda uygun yöntemleri seçer ve uygular. | ||||||
16 | Kendi sağlığını ve toplum sağlığını korumadaki bilincini en üst seviyede tutar. | ||||||
17 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |